Teach in Action

Leerkracht Brussel: inspirator, kennisdeler, luisteraar, criticus, warmhartige diversiteitsomarmer, lathooglegger

Dat het Brussels onderwijs onder druk staat is geen geheim. Daarom deze ode aan de Brusselse leerkracht. Zoveel meer dan gewoon iemand voor de klas. Het is een inspirator, kennisdeler, luisteraar, criticus, warmhartige, diversiteitsomarmer, lathooglegger. Het is een LeerKRACHT die het beste naar boven haalt bij de Brusselse leerlingen zodat zij met een nieuwsgierige maar kritische blik en een dosis compassie en verbondenheid ons Brussel van morgen vormgeven.

Lees meer »
Teach in Action

Het eerste NEST-jaar onder de loep…

Dit jaar bereikte Teach for Belgium voor de eerste keer, bovenop onze deelnemers en alumni, meer dan 300 actoren uit het onderwijssysteem. Via het Erasmus+ NEST-project alleen al trainden en begeleidden we afgelopen schooljaar maar liefst 50 aanvangsbegeleiders in heel België, die op hun beurt 120 starters ondersteunden. Op Europees niveau werden zelfs meer dan 450 mentoren gevormd en werd er samengewerkt met verschillende ministeries, onderwijsexperten en andere Teach for All-partners. Dat mag in de verf gezet worden!

Lees meer »
Teach in Action

Trek divers talent aan voor je klas #diverseleraarskamer

Net voor de zomer van 2021 werd het project diverse leraarskamer opgestart door Teach For Belgium, in samenwerking met Stad Antwerpen. Dit project kadert in de brede ambitie van Stad Antwerpen om diversiteit in klas en leraarskamers te omarmen. Diversiteit wordt daarbij gezien als een breed begrip: socio-economische klasse, gender, geloof, etnische achtergrond,…

Lees meer »
Teach in Action

Een diverser lerarenteam – Wat denken leerlingen hier zelf van?

Onze samenleving wordt steeds diverser. Ongeveer één derde van de Belgische bevolking heeft een buitenlandse achtergrond. In steden zoals Brussel en Antwerpen is dit respectievelijk zelfs 75% en 54%². Toch wordt het aantal leerkrachten vandaag in Vlaanderen met een migratieachtergrond geschat op amper 5%. Van deze groep is het grote merendeel vooral afkomstig uit onze buurlanden, zoals Nederland of Frankrijk. Het lerarenkorps is dus geen representatieve weerspiegeling van de samenleving van vandaag.

Lees meer »
Het Programma

Hoe zit het met de Summer Training?

Alvorens de deelnemers in de scholen worden losgelaten, volgen ze een intensieve training tijdens de zomer. In dit artikel vertelt Training Coördinator Janne wat de deelnemers allemaal kunnen verwachten tijdens hun Summer Training.

Lees meer »
De Community

Empower Your Student – Amal

Amal volgde secundair onderwijs in Laken en studeert inmiddels voor handelsingenieur in Brussel. Haar eerste jaar aan de universiteit rondde ze met bravoure af, en dat terwijl ze in eerste instantie niet aan deze richting gedacht had. Haar uiteindelijke studiekeuze maakte ze deels dankzij haar leerkrachten.

Lees meer »
Verhalen van deelnemers

“Er is niets anders dat in mij opkomt dat ik zou willen doen.”

Ontmoet Katrien Van Den Bossche, inmiddels staat ze nu al meer dan 6 maanden voor de klas als leerkracht chemie, wetenschappen en Biologie op Regina Pacis in Brussel. Trots blikt ze terug op de afgelopen periode, een nieuwe realiteit is voor haar ingegaan, maar hoe beleeft zij dit allemaal? Wij vroegen haar om de afgelopen 6 maanden in 3 woorden te beschrijven.

Lees meer »
Projecten in de klas

5 tips voor minder gebabbel in de klas

Daar sta je dan, vooraan aan het bord, terwijl je met man en macht de klas probeert het stil te krijgen, zonder al te veel succes. Zodra je je omdraait kletsen de leerlingen erop los en langer dan een paar minuten krijg je hun aandacht niet. Je verheft je stem, maakt een nota in hun agenda, dreigt met straf, … Elke dag hetzelfde liedje, en je wordt het langzaam beu, maar wat doe je eraan?

Lees meer »
In de Pers

“We moeten investeren in starters en hen de ruimte geven om te groeien”

Er zijn te weinig leraren en door de coronacrisis wordt dat tekort alleen maar erger. De vraag van één miljoen is en blijft dus: hoe gaan we dat aanpakken? Bij VZW Teach For Belgium, zien ze een oplossing laat leerkrachten gewoon minder les geven. Klaartje Volders, Coördinator bij Teach For Belgium, vertelt erover in ‘De Ochtend’.

Lees meer »
Verhalen van deelnemers

Digitale apparaten in de les

Helene Hannecart, leerkracht op het Lutgardiscollege in Brussel, beantwoordt hier een aantal pittige vragen over hoe al die digitale apparaten invloed hebben op het lesgeven en deelt haar persoonlijk perspectief over digimateriaal in het onderwijs.

Lees meer »

Op zoek naar een specifiek artikel of thema?

Inschrijven voor onze newsletter

* indicates required
NL
This site is registered on wpml.org as a development site.