De kracht van evidence-informed werken
Evidence-informed werken is het combineren van praktijkkennis met kennis uit onderzoek om het handelen in de praktijk te verbeteren1. Binnen het onderwijs kenmerkt zich dat
Evidence-informed werken is het combineren van praktijkkennis met kennis uit onderzoek om het handelen in de praktijk te verbeteren1. Binnen het onderwijs kenmerkt zich dat
In 2021 maakte Stijn de overstap naar het onderwijs en vervoegde de cohorte Meraki die van 2021 tot 2023 het Teach for Belgium-leiderschapstraject doorliep.
Alicia maakt de balans op De Internationale Dag tegen Racisme en Discriminatie van 21 maart en de Black History Month Belgium gedurende de maand maart
Zij zijn de rode draad doorheen de Teach for Belgium-aanpak: de onderwijstechnieken, oftwel Teaching Techniques1, die voor rust, routine en eigenaarschap bij de leerlingen zorgen
Wanneer je bij Teach for Belgium het tweejarig vormings- en ondersteuningsprogramma volgt, ga je als onervaren leerkracht aan de slag in één van de scholen met de meest socio-economisch kwetsbare leerlingen in België.
Het creëren van diverse en inclusieve leraarskamers vraagt inspanningen van iedereen, niet in het minst van schoolleiders. Binnen het project Diverse Leraarskamer wilden we dan ook scholen, die rond dit thema wilden werken, de kans geven zich te laten ondersteunen via procesbegeleiding. Schoolmaker Zouhra Naeme nam deze begeleiding op zich vanuit meer dan twintig jaar professionele ervaring rond het thema diversiteit; zij was onder andere diversiteitscoördinator bij stad Gent en het stedelijk onderwijs in Antwerpen.
Het project Diverse Leraarskamer leerde ons veel over de aanpak van drempels die leerlingen, studenten en leerkrachten met migratieachtergrond te overwinnen hebben in hun weg naar het beroep en op school.
Een 15-jarige leerling uit een gezin met een lage sociaaleconomische achtergrond heeft 3 jaar leerachterstand ten opzichte van een leerling uit een gezin met een hoge sociaaleconomische achtergrond.
Gedurende 2 schooljaren werd een groep leerkrachten met migratieachtergrond intensief ondersteund. Zij deelden hun ervaringen en inzichten tijdens coaching, in focusgroepen en interviews. Maak hieronder kennis met een aantal van hen! In 3 woorden beschrijven zij telkens wat voor hen belangrijk is in een inclusieve school.
Wist je dat? Slechts 6.4% van alle Vlaamse leerkrachten een migratieachtergrond heeft, en slechts 2.5% een niet-EU achtergrond?
Op zoek naar een specifiek artikel of thema?
CATEGORIEËN
BLIJF GEÏNFORMEERD
Inschrijven voor onze newsletter
MEER WETEN
MEER INFORMATIE NODIG ?