10 wensen voor de droomschool van een leerling


Onze alumnus Benjamin, leerkracht Nederlands in een Franstalige middelbare school in Brussel, stelde zijn leerlingen voor een uitdaging: maak een lijst van 10 wensen voor een, in jullie ogen, droomschool.   Ontdek hieronder het artikel van Adrien van Nuffel, leerling in het vijfde middelbaar op Saint-Stanislas in Etterbeek1. We sluiten hiermee onze speciale artikelreeks af die we lanceerden in het kader van het tienjarig bestaan van Teach for Belgium en doen dit graag door de stem van onze leerlingen te laten horen. Zij zijn immers de spil van onze gemeenschap, voor hen zetten onze leerkrachten en alumni zich dagdagelijks in.

1. Doe aan participatiepedagogiek

Ten eerste zou ik graag hebben dat alle leraren een betere pedagogie gebruiken. Volgens mij is het belangrijk dat de leraar de leerlingen in de les laat deelnemen, want de leerlingen leren beter door de theorie in de praktijk om te zetten. De leraren mogen natuurlijk de theorie uitleggen, maar het is belangrijk dat elke leerling de kans krijgt om deel te nemen.

2. Leer je leerlingen kennen

Ten tweede ben ik ervan overtuigd dat een leraar die naar zijn leerlingen luistert, beter laat leren. Deze leraar kan zijn lessen gemakkelijker aan het niveau van zijn leerlingen aanpassen, aangezien hij sneller op de hoogte van hun moeilijkheden is.

3. Waardeer het werk van de opvoeders

Ten derde moeten we het werk van de opvoeders ook waarderen. De opvoeders zijn belangrijke mensen voor de ervaring van de school. Ze zijn mensen met wie we over onze problemen kunnen praten en ze kunnen ons ook helpen oplossingen te vinden. Ze zijn mensen die we kunnen vertrouwen en het is belangrijk om hun werk te waarderen, omdat ze vandaag de dag niet genoeg worden erkend.

4. Ga op uitstap

Ten vierde, vind ik dat een les interessanter is wanneer we op uitstap gaan en we op een concrete manier naar de les gaan kijken. Bijvoorbeeld, voor onze les Frans gaan we naar een kolenmijn om over realisme te leren, want we hebben Zola en zijn boek over de kolenmijn gelezen. Dankzij dit leren we sneller de les dat onze leraar ons leerde.

5. Experten uitnodigen

Ten vijfde denk ik dat experten uitnodigen een goed idee is, omdat ze de les van onze leraren kunnen vervolledigen. Een aardrijkskundeleraar kan bijvoorbeeld over klimaatverandering met ons praten, maar dat zal nooit zo compleet zijn als een uitleg van een expert.

6. Computers gebruiken als leerhulpmiddel

Ten zesde zou het een goed idee zijn dat alle leerlingen hun eigen laptop of tabletcomputer kunnen meenemen zodat ze altijd de les binnen handbereik zullen hebben en ze nooit hun cursusbladen zullen vergeten. Daarnaast, moeten we minder bladen afdrukken en vervuilen we minder.
Maar er is een groot probleem met dit goede idee: de afleidingen. Wanneer een leerling achter een scherm zit, zal hij afgeleid zijn, dus zal hij minder naar de les luisteren. We moeten oplossingen zoeken om een juiste middenweg tussen concentratie en informatiek te vinden.

7. Een interactief bord gebruiken

Ten zevende vind ik het belangrijk dat elk klaslokaal een interactief bord heeft omdat het een grote hulp is voor de efficiëntie van iedereen. Ik heb een interactief bord in mijn klaslokaal en mijn ervaring is heel positief. De les is effectiever, de leerlingen leren sneller en elke les kan geregistreerd worden en dus ook bekeken worden.

8. Voer een leeskwartier in

Ten achtste hebben we het “leeskwartier” in onze school georganiseerd. Het is één kwartier per dag, van 10u45 tot 11u , waar al de leerlingen lezen. Dit kan een boek, een strip, een manga, een tijdschrift of een krant zijn, maar niet op een scherm om geen afleiding te hebben.
Dit kwartier helpt veel leerlingen om de lectuur te ontdekken en te leren appreciëren.

9. Organiseer bijlessen voor en door leerlingen

Ten negende is er een ander project in onze school die niet in de andere scholen is: de “bijles”. Het is een lunchactiviteit waarbij leerlingen elkaar helpen met veel verschillende lessen, afhankelijk van hun individuele behoeften. Vaak zijn het de oudere leerlingen die de jongere helpen met ingewikkeldere lessen of methodologie, maar het kunnen ook twee leerlingen uit hetzelfde jaar zijn.
Zo kunnen ze elkaar helpen, maar ook nieuwe mensen uit andere leerjaren ontmoeten.

10. Stimuleer diversiteit

Ten laatste heb ik niet echt een idee, maar meer iets heel belangrijks voor mijn droomschool: een grote culturele diversiteit. Als de mensen die je ontmoet verschillende achtergronden hebben leer je meer over de wereld.

Dit zijn de tien ideeën die volgens mij het belangrijkst zijn om een droomschool te hebben.

Bedankt voor het lezen van al mijn ideeën! Ik hoop dat ze je inspireren.

Adrien Van Nuffel.

Wil jij als leerkracht leerlingen die opgroeien in kwetsbare omstandigheden ook empoweren om na te denken over de wereld en het onderwijs van morgen? Samen met Teach for Belgium kan je de stap naar het onderwijs zetten en je twee jaar lang laten trainen en begeleiden: Lesgeven via Teach for Belgium – Teach for Belgium

Footnotes

Het artikel werd geschreven door Adrien zelf, die al acht jaar Nederlands volgt in een Franstalige school, en werd na enkele kleine verbeteringen van zijn leerkracht Benjamin en een paar aanpassingen in de opmaak en (tussen)titels letterlijk overgenomen in deze blog.

Vond je dit artikel leuk? Deel het met je netwerk!

Lees ook...

Ontmoet Alumna Els

In 2017 maakte Els de overstap naar het onderwijs en vervoegde de cohorte Colibro die van 2017 tot 2019 het Teach for Belgium-leiderschapstraject doorliep. Ondertussen

Lees meer »

Inschrijven voor onze newsletter

* indicates required
NL
This site is registered on wpml.org as a development site.