Diverse Leraarskamer

De kracht van hoge verwachtingen voor leerlingen én leerkrachten

Het Pygmalion-effect sluit nauw aan bij de ‘self-fulfilling prophecy’ en verwijst naar het sociaalpsychologisch fenomeen waarbij iemands verwachtingen van een persoon leiden tot bepaalde gedragingen die deze verwachtingen bevestigen. Dit effect kan van toepassing zijn op verschillende situaties, waaronder de manier waarop schoolleiders hun leerkrachten benaderen, en met name leerkrachten met een etnisch-cultureel diverse achtergrond. Het Pygmalion-effect begrijpen en toepassen draagt bij aan de creatie van inclusieve schoolomgevingen waarin alle leerkrachten zich betrokken en gewaardeerd voelen.

Lees meer »
De Community

De leerkracht die onze leerlingen nodig hebben

Vaak lijkt het zo alsof de leefwerelden van volwassenen en jongeren mijlenver uit elkaar liggen. Twee verschillende generatie met andere visies, waarden en verwachtingen. Elkaar begrijpen en van elkaar leren lijkt daarmee een onbegonnen zaak. Maar is dat wel echt zo?

Lees meer »
Teach in Action

Onder de loep: de complementariteit van het Teach for Belgium-programma met de lerarenopleiding

Wie nog twijfelt aan de complementariteit van het Teach for Belgium-programma met de lerarenopleiding zou eigenlijk gewoon zelf eens een module klasmanagementtechnieken moeten komen volgen. De LIO-studenten van de educatieve bachelor secundair onderwijs aan Karel de Grote Hogeschool kunnen hierover meepraten (LINK filmpje Michael). Zij volgden in 2023 de gastmodule ‘Klasmanagementtechnieken’ in het kader van een keuzetraject binnen hun opleiding en proefden van onze aanpak.

Lees meer »
Teach in Action

Van lerarentekort naar lerarenstrategie: Wat twee jaar NEST-project ons leert…

Lerarentekort? Er is helemaal geen lerarentekort!

Generatiestudenten, net-afgestudeerden die toch nog gaan voor die extra educatieve master, zij-instromers die massaal kiezen voor lesgeven… animo voor het lerarenberoep blijft niet uit. Heel veel mensen blijven kiezen voor de mooiste job die er is: leerkracht. En toch lukt het ons onderwijs niet deze mensen ook daadwerkelijk voor de klas te houden. Eigenlijk is er geen tekort aan leerkrachten, maar ontbreekt het aan een écht duurzaam kader om hen te begeleiden in hun eerste jaren voor de klas, waardoor bijna 27% van de starters binnen de drie jaar alweer uitstroomt.

Lees meer »
Diverse Leraarskamer

Ontmoet Nahile #DiverseLeraarskamers

Er is een lerarentekort in Antwerpen. Tegelijkertijd valt op dat het aantal leerkrachten met een migratieachtergrond laag is. Nochtans zijn de Antwerpse klassen veel diverser geworden. Deze diversiteit is niet vertegenwoordigd in het lerarenkorps. Het is op dit moment onvoldoende duidelijk hoe dit komt en welke drempels en kansen er zijn.

Lees meer »
De Community

Ontmoet Alumni: Emma

Aan het einde van ons tweejarig programma worden de deelnemers van ons leiderschapsontwikkelingsprogramma alumni. Meer dan 2 van de 3 alumni zijn momenteel nog steeds leerkracht. De rest blijft ofwel actief in het brede onderwijsveld, maar neemt een andere functie op, of gaat voor een carrière in een andere sector.

Lees meer »
Diverse Leraarskamer

Ontmoet Tanya #DiverseLeraarskamer

Er is een lerarentekort in Antwerpen. Tegelijkertijd valt op dat het aantal leerkrachten met een migratieachtergrond laag is. Nochtans zijn de Antwerpse klassen veel diverser geworden. Deze diversiteit is niet vertegenwoordigd in het lerarenkorps. Het is op dit moment onvoldoende duidelijk hoe dit komt en welke drempels en kansen er zijn.

Lees meer »
Verhalen van deelnemers

Ontmoet Thomas

“Er zit juist meer potentieel in de Brusselse scholen dan eender waar en de enige manier om dit potentieel eruit te halen is om les te gaan geven. Al maak je het verschil voor ‘maar’ één klas, toch heb je dan meer impact dan in eender welke andere sector.”

Lees meer »

Op zoek naar een specifiek artikel of thema?

Inschrijven voor onze newsletter

* indicates required
NL
This site is registered on wpml.org as a development site.