Jongeren inspireren, dat leek me wel iets.

Onderstaand artikel verscheen in Het Nieuwsblad op donderdag 5 augustus 2021.

In de stad Antwerpen vinden deze zomer zeven zomerscholen plaats op 22 locaties. Het is de bedoeling om zo de leerachterstand bij leerlingen weg te werken en diezelfde leerlingen voor te bereiden op het nieuwe schooljaar. Maar ook leerkrachten-in-spe worden klaargestoomd voor het nieuwe schooljaar. Dat gebeurt op de Summer Academy van Teach for Belgium.

De Summer Academy startte deze week in het Stedelijk Lyceum Olympiade op het Kiel. Een honderdtal leerlingen van het secundair onderwijs krijgen er twee weken lang wiskunde, wetenschappen en Nederlands op hun bord, afgewisseld met ontspannende activiteiten in de namiddag. De doelgroep: jongeren uit kansarme gezinnen, van wie de meesten nog maar een paar jaar in België verblijven.

Tegelijkertijd worden tijdens de Summer Academy ook leekrachten-in-spe klaargestoomd om les te geven. “Onze doelstelling is om de onderwijsongelijkheid weg te werken”, zegt Klaartje Volders van Teach for Belgium, die deze zomerschool organiseert. “De coronacrisis heeft de kloof tussen kansrijke en kansarme leerlingen nog meer blootgelegd. Wij geloven heel sterk dat leerkrachten het verschil kunnen maken om die kloof weg te werken. Maar in een grootstedelijk context, zoals in de stad Antwerpen, haakt bijna de helft van de leerkrachten af in de eerste vijf jaren van hun loopbaan. Wij investeren in mensen die het verschil willen maken voor de meest kwetsbare leerlingen. Zo’n 20% van de mensen die wij bereiken, hebben een lerarenopleiding gevolgd. Maar de meesten zijn zij-instromers die zich willen omscholen en inzetten voor deze specifieke doelgroep.”

Mohammed Ali Flitti (25) uit Borgerhout is één van de 22 startende leerkrachten-in-spe die binnen dit project vol overgave voor de klas staat. Hij is afgestudeerd als handelsingenieur beleidsinformatica aan de UAntwerpen, maar tijdens het solliciteren bleef hij op zijn honger zitten. “Bij al die vacatures stelde ik me altijd weer de vraag: draag ik op deze manier iets bij aan de maatschappij? In het bedrijfsleven vond ik dat niet meteen terug. Via mijn familie ben ik in contact gekomen met iemand die leerkracht was. Jongeren inspireren, voor de klas staan, dat leek me wel iets. Ik had alleen geen idee hoe ik die stap moest zetten. Heel toevallig ben ik op een vacature van Teach for Belgium gestoten. En daar vond ik alle antwoorden op de twijfels die ik had.”

Teach for Belgium vormt leerkrachten-in-spe om kansarme leerlingen te ondersteunen
Mohammed Ali Flitti (Foto: Jas)

Zo belandde Mohammed twee weken geleden in het traject van Teach for Belgium, waar honderd uur vorming, workshops, oefenen, reflectiesessies en uitwisseling op hem wachtten. Sinds deze week staat hij voor het eerst voor de klas als leraar wiskunde. “Als je ziet hoe groot de impact van een zomerschool is op de leerlingen, motiveert me dat alleen nog meer om hiermee door te gaan”, zegt hij. “In september begin ik dan aan een traject van twee jaar waarna ik op een school in de stad aan de slag hoop te gaan.”

Teach for Belgium vormt leerkrachten-in-spe om kansarme leerlingen te ondersteunen
(Foto: Dirk Kerstens)

Het traject bij Teach for Belgium is geen lerarenopleiding, al combineren heel wat mensen het wel met een opleiding tot leerkracht. “Wij brengen de deelnemers wel in contact met scholen met een grote groep kansarme kinderen en jongeren, die op zoek zijn naar leerkrachten”, zegt Volders. “

Schepen van Onderwijs, Jinnih Beels (Vooruit) is enthousiast over de werking van Teach for Belgium. “We kampen met een groot lerarentekort in onze stad”, zegt ze. “Het is niet eenvoudig om leerkrachten te vinden die ervaring hebben in de grootstedelijke context. Als lokale overheid kunnen we dat niet alleen oplossen. Dit soort initiatieven helpt om meer leerkrachten aan te trekken die de ervaring hebben om met deze specifieke doelgroepen te werken.”

Teach for Belgium vormt leerkrachten-in-spe om kansarme leerlingen te ondersteunen
Antwerps schepen van Onderwijs, Jinnih Beels (Vooruit) bracht donderdag een bezoek aan de Summer Academy van Teach for Belgium (Foto: Dirk Kerstens)

Vond je dit artikel leuk? Deel het met je netwerk!

Lees ook...

Ontmoet Alumnus Stijn

  In 2021 maakte Stijn de overstap naar het onderwijs en vervoegde de cohorte Meraki die van 2021 tot 2023 het Teach for Belgium-leiderschapstraject doorliep.

Lees meer »

Inschrijven voor onze newsletter

* indicates required
NL
This site is registered on wpml.org as a development site.