Empower Your Student – Cindy

Cindy  (19) volgde Latijn-wetenschappen in een Antwerpse school. Intussen is ze gestart aan haar universitaire studie biomedische wetenschappen in Leuven. Zij wil jongeren inspireren en ervoor zorgen dat ze de kansen krijgen die ze verdienen. De leerkracht speelt hierin een cruciale rol volgens haar.

Constructieve feedback en begripvol met elkaar omgaan is heel belangrijk voor goede leerresultaten, vertelt Cindy. Met de juiste feedback krijg je zicht op wat al goed gaat en wat je nog kan verbeteren. Hierdoor volg je je eigen leerproces mee op en kan je jezelf bijsturen. Leerkrachten die doordrongen zijn van deze feedbackcultuur maken daarin echt het verschil. Cindy’s leerkracht wetenschappen had dit helemaal in de vingers.

“Meneer N. vroeg ons regelmatig om feedback en zocht manieren om de motivatie te verhogen. Als ik een slechte toets had, bespraken we dat altijd en zag ik waar mijn fouten zaten. Ik weet dat dit voor veel leerkrachten niet altijd mogelijk is in ASO, de klassen zijn echt groot, maar voor mij maakte dit echt het verschil.

Leerkrachten kunnen ook buiten de klas een invloed hebben op het leven van de leerlingen door hen extra te motiveren of op hun talenten in te zetten. Cindy gaf dat net die extra dosis zelfvertrouwen die ze nodig had om haar dromen na te jagen.

“In de lagere school had ik een hele fijne meester die echt mijn talenten zag. Hij merkte op dat ik goed kon zingen en verwees me door naar een koor. Hier kon ik mijn zangtalent ontwikkelen en heb ik zelfs meegedaan aan The Voice!  In het middelbaar had ik ook een leerkracht die me aanspoorde om altijd alle kansen te grijpen die op je weg komen. Dankzij hem zit ik ook bij het Boost-programma. Toen ik zei dat ik wou meedoen met het toelatingsexamen geneeskunde heeft meneer N. me geholpen met fysica. Ook tijdens de lockdown was hij er echt voor ons, ik had het gevoel dat ik altijd even bij hem terechtkon als het niet lukte.”

De coronacrisis was voor alle leerlingen een bittere pil, en ook Cindy had het regelmatig moeilijk. Toch kan ze er ook de positieve kant van inzien.

“Iedereen is heel negatief over de coronacrisis, maar mij heeft het deugd gedaan. Ik heb de tijd genomen om na te denken over bepaalde dingen in mijn leven. Het engagement van bepaalde leerkrachten kwam trouwens juist door de crisis heel sterk naar voren. Zij bleven écht lesgeven, ook online, en volgden ons van op een afstand heel goed op. Andere leerkrachten stuurden ons taken maar gaven vervolgens amper feedback. Dat was voor ons niet fijn, het voelde alsof onze inspanningen niet echt gewaardeerd werden. Écht online lesgeven was voor mij een must!”

De perfecte leerkracht bestaat niet, en vaak is het de combinatie van verschillende factoren die leerlingen warm doen lopen voor een leraar. Toch komt een leerkracht die open en eerlijk is al dicht in de buurt volgens Cindy. Iemand die echt in gesprek gaat met leerlingen over dingen die ertoe doen, zoals wat er zich in de wereld afspeelt en hoe jongeren hun toekomst zien.

“Voor mij moet een leerkracht open zijn. Iemand die zichzelf is en niet acteert voor de klas. Alleen zo zien wij echt de persoon achter de leerkracht. Zelfs als leerlingen zich moeilijk gedragen zijn er verschillende manieren om hier positief mee om te gaan. Ik denk hierbij weer aan meneer N.  Als hij zag dat er iemand lastig deed gaf hij een rustige waarschuwing en maakte hij die leerling niet belachelijk voor de hele klas. Het feit dat hij zo betrokken was met zijn leerlingen inspireerde mij ook wel om misschien zelf in het onderwijs te stappen. Ik vind het ook superbelangrijk dat leerkrachten ons levenslessen meegeven. We vragen ons vaak af wat nu eigenlijk het nut is van wiskunde of een vak zoals maatschappijleer. Vertel het ons! Leg ons uit wat het belang is voor onze toekomst van alles wat we leren op school.”

Inzetten op de talenten van haar klas, levenslessen uitwisselen en vooral veel gesprekken aangaan met de leerlingen. Volgens Cindy is dat cruciaal voor een goede band met de klas.

“Ik denk dat ik een leerkracht zou zijn die alles zou afstemmen met mijn leerlingen. Ik zou kijken naar wat leerlingen kunnen en ze aanmoedigen om het beste van zichzelf te geven. Ook altijd even vragen hoe het gaat met hen. Ik heb nu bijvoorbeeld een nieuwe leerkracht wiskunde die ons altijd vraagt ‘mannekes hoe is het met jullie vandaag?’ en zo voel je je altijd wel welkom in de klas en begin je vol motivatie aan de les!”

Vond je dit artikel leuk? Deel het met je netwerk!

Inschrijven voor onze newsletter

* indicates required
NL
This site is registered on wpml.org as a development site.