Empower Your Student – Pourya

Pourya (17) zit in zijn derde jaar wiskunde-wetenschappen in Molenbeek en haalt zijn hart op aan  biologie, chemie en fysica. Hij droomt van een carrière als wetenschapper. Sterker nog, op een dag wil hij als cardiochirurg in de operatiezaal staan en mensenlevens redden. Toch was Pourya’s schoolparcours niet altijd makkelijk en is het elke dag opnieuw een balans zoeken tussen hard werken en een zorgenloos tienerleven leiden. Zijn leerkrachten, met wie hij een band van wederzijds vertrouwen en respect heeft opgebouwd, begeleiden en steunen hem hierin. Voor Pourya staat één ding vast: school is de toekomst.

 

Engagement, motivatie, een vlotte babbel, zelfvertrouwen, Pourya heeft het allemaal. Hij houdt van school, vertelt hij, en is supergemotiveerd. Eén keer is hij blijven zitten, maar dit heeft bij hem geen nare herinneringen achtergelaten. Integendeel, het heeft zijn gedrevenheid alleen maar aangewakkerd en vandaag is hij vastberadener dan ooit om voor dat diploma te gaan. Want hij droomt van maar één ding: dokter worden.

“Iedereen weet dat ik dokter wil worden! Ik vind het superinteressant om te leren hoe het menselijk lichaam in elkaar zit. Ik wil heel graag in een ziekenhuis werken; de stress, de adrenaline, mensen genezen en de hele ethiek die erachter zit, dat boeit me! Ik kijk heel graag medische series op Netflix, zoals New Amsterdam, en stel me voor dat ik dat op een dag ben.”

Dokter word je niet zomaar. In de aanloop naar de studie geneeskunde merkt Pourya hoe belangrijk het is door je leerkrachten ondersteund en aangespoord te worden.

“Mijn leerkrachten wetenschappen steunen me in mijn keuzes en mijn schoolcarrière, ik heb echt heel veel vertrouwen in hen. Vooral mijn leerkracht biologie is een grote motivator, hij pusht me om kritisch na te denken en zelfstandig te werken. Dát heb ik nodig om geneeskunde te studeren!”  

De passie voor wetenschappen is overduidelijk. Trots laat hij zijn werkstuk zien voor biologie: een onderzoek over diabetis met een heuse case study in het ziekenhuis. De interesse in de medische wereld blijkt in de familie te zitten, Pourya’s oudere zus zit in haar eerste jaar geneeskunde aan de VUB en is een bron van inspiratie voor hem.

Toch is Pourya’s eigen weg naar de operatietafel nog lang en hobbelig. Die dokterstuniek moet je verdienen. Een sterke werkhouding en juiste studietechniek liggen aan de basis, en daar worstelt Pourya soms nog een beetje mee. Gelukkig houden zijn leerkrachten hem op respectvolle maar realistische manier telkens een spiegel voor.

“Op oudercontacten zeggen mijn leerkrachten altijd dat ik veel potentieel heb, maar dat mijn werkhouding echt moet verbeteren. Ze hebben gelijk, ik studeer niet altijd terwijl ik weet dat dat belangrijk is, vooral als ik geneeskunde wil doen. Gelukkig helpt mijn vader mij ook hierbij. Ik moet niet alleen nadenken en de dingen begrijpen, maar ik moet ook noteren en gewoon studeren.”.

Het vertrouwen en het respect naar zijn leerkrachten toe is groot. Wanneer je voelt dat je gesteund wordt en er echt naar je geluisterd wordt zal je nu eenmaal het beste van jezelf willen geven, aldus Pourya.

Mijn leerkracht chemie is een hele ontspannen leerkracht, maar hij is ook streng wanneer het moet. Zijn lessen zijn heel gestructureerd, hij luistert naar ons en is er ook altijd om vragen te beantwoorden, daardoor ben ik supergemotiveerd om les van hem te krijgen. Ook mijn leerkracht Nederlands kan supergoed luisteren, je kan met al je problemen bij haar terecht, ik ga altijd naar haar om dingen te bespreken.”

Dit lijkt cruciaal: je vak goed kennen, gemotiveerd voor de klas staan met goed gestructureerde lessen en vooral oprecht interesse tonen in de leerlingen. Zo bouw je in de klas wederzijds respect en vertrouwen op en krijg je de leerlingen mee. Zo ziet Pourya zichzelf ooit op een dag ook misschien wel aan het schoolbord staan.

“Aan het einde van mijn dokterscarrière zou ik wel mijn ervaring willen delen in het klaslokaal, dus waarom niet. Maar het lerarenberoep is moeilijk, en het is niet evident om de motivatie en de positieve houding te behouden voor de klas, vooral als de leerlingen wat lastiger doen. Als ik gewoon één tip zou mogen geven aan leerkrachten én leerlingen: ‘denk aan de toekomst, want de leerlingen zijn de toekomst. Als de leerkrachten het goed doen, doen de leerlingen het ook goed. En omgekeerd!’”

 

Inschrijven voor onze newsletter

* indicates required
NL