“Er is niets anders dat in mij opkomt dat ik zou willen doen.”

Ontmoet Katrien Van Den Bossche, inmiddels staat ze nu al meer dan 6 maanden voor de klas als leerkracht chemie, wetenschappen en Biologie op Regina Pacis in Brussel. Trots blikt ze terug op de afgelopen periode, een nieuwe realiteit is voor haar ingegaan, maar hoe beleeft zij dit allemaal? Wij vroegen haar om de afgelopen 6 maanden in 3 woorden te beschrijven.

Ambitieus. Dat is Katrien absoluut. Als 28-jarige chemicus gaat ze in 2021 haar droom achterna en stapt het onderwijs in. Haar hart voor jongeren, passie voor haar vak en honger naar nieuwe dingen ontdekken geven haar dat laatste duwtje in de rug. Lesgeven zal het worden, en het liefst in bruisend Brussel, want juist dat cultuurbad, al die verschillende achtergronden en leefwerelden, dat maakt de job van leerkracht voor haar zo boeiend.

Om een positieve en warme sfeer in de klas te behouden leert Katrien echter ook snel dat streng en strikt niet hetzelfde betekenen. Consequent hetzelfde gedrag stellen, dag in, dag uit, zodat de leerlingen weten wat ze van jou kunnen verwachten, is een must. De nood aan structuur en orde is hoog.

Tegelijkertijd vindt ze het enorm inspirerend dat de leerlingen in hun diversiteit juist heel goed blijken overeen te komen. Zouden wij daar als volwassenen misschien een voorbeeld aan kunnen nemen?

Want wat blijkt? Uiteindelijk hebben alle leerlingen, zo divers, verschillend en uniek ze ook  zijn, toch veel meer met elkaar gemeen dan je zou denken. Niet alleen houden ze van Tik Tok en zijn ze typische tieners met de gebruikelijke up en downs, maar ondertussen snakken ze eigenlijk ook gewoon allemaal naar warme leerkrachten die er staan en hen doen geloven in hun eigen talent en toekomst.

“Soms komen de leerlingen naar mij toe, want ze hebben vaak alles gezien, en zeggen ze: Aaaah uw oogschmink dat hebt u zeker van TikTok, mooi hoor! Dan moet ik altijd glimlachen.”

Rollercoaster. Daar lijkt het leven van een leerkracht soms een beetje op. Een achtbaan en wervelwind in één.

De afgelopen twee jaar hebben erin gehakt bij de Brusselse jongeren. Corona groef een diepe leerkloof tussen bepaalde leerlingen en legde de kansenongelijkheid in het onderwijs opnieuw bloot. Dat de leerkracht kan hier echt een verschil kan maken staat voor Katrien buiten kijf, maar dit stelt het onderwijs tegelijkertijd wel voor een gigantische uitdaging. Iedere leerling het beste geven, zo veel mogelijk differentiëren om iedereen toch mee te krijgen en en zo de leerachterstand stukje bij beetje verkleinen, dat vraagt engagement en bakken energie. Het is keihard werken.

Het huidige lerarentekort maakt de situatie er niet beter op. Sommige leerlingen hebben al sinds september geen les in een bepaald vak en brengen soms meer tijd door in de studie dan in het klaslokaal. De motivatie om te leren keldert en spijbelgedrag uit pure frustratie en rebellie zet in. Om daar als leerkracht op een constructieve manier mee om te gaan en deze leerlingen te blijven stimuleren vraagt om enorm veel veerkracht en doorzettingsvermogen. Maar ook compassie en inlevingsvermogen en een warm hart. Want ze hebben ons zo hard nodig.

Ja het is een achtbaan, met enorm veel ups en downs. Maar telkens wanneer je boven bent, aan die strakblauwe hemel en stralende zon, weet je weer waarvoor je het doet. En daarom zijn leerkrachten zulke bijzondere mensen.

“Het is zo jammer om door een complex geheel aan factoren te zien dat supergemotiveerde leerkrachten en leerlingen het soms laten hangen doordat het lerarentekort zich echt laat voelen.”

Hartverwarmend. Beter zou je het lerarenberoep niet kunnen omschrijven volgens Katrien. Kiezen voor een job waar je voldoening uit haalt, waar je echt iets kan betekenen voor de maatschappij en waar je dagelijks kleine geluksmomentjes beleeft, daar gaat het uiteindelijk toch om? Eén van die momenten beleefde ze onlangs. De school had een oproep gedaan bij leerkrachten én leerlingen om pluimen – woordjes van dankbaarheid of bewondering – te geven aan andere leerlingen en leerkrachten. Een prachtige manier om voor verbinding, respect en samenhorigheid binnen de school te zorgen. Katrien kreeg een pluim. Als startende leerkracht is dit van ontelbare waarde. Wat jij doet doet ertoe, wat jij geeft krijg je terug, jij wordt gezien en gewaardeerd! En dat wil je als leerkracht ook overbrengen op je leerlingen.

Als je ziet hoe ontwapenend, eerlijk en liefdevol de meerderheid van de leerlingen is dan lijkt er mij geen enkele job mooier te zijn dan leerkracht.”

Juist nu, in deze moeilijke tijden, in een wereld die op zijn kop staan, waar jongeren onder druk staan en vaak onterecht een stempel opgedrukt krijgen voordat ze nog maar hun eerste echte stappen in de maatschappij gezet hebben, juist nu is het lerarenberoep een betere keuze dan ooit. Motivatie, passie, authenticiteit: daar hebben leerlingen nood aan.

“Ben je gemotiveerd en gepassioneerd door je vak en heb je over het algemeen een goed humeur? Maak dan a.u.b de overstap naar het lerarenberoep want leerlingen en collega’s halen zoveel uit positiviteit, passie en vertrouwen.”

Katrien heeft een educatieve master chemie en medische wetenschappen. Van kleins af aan voelde ze zich al aangetrokken tot het overdragen van kennis en staat sinds september 2021 voor de klas. Ze geeft chemie, natuurwetenschappen en biologie op Regina Pacis in Brussel en is na 7 maanden lesgeven nog steeds overtuigd van de wondere wereld van het onderwijs. Zowel haar collega’s als haar leerlingen geven haar energie. Haar persoonlijke tip voor startende leerkrachten: “Er is altijd hulp voorhanden, maar je moet wel aangeven dat je deze nodig hebt!”

Heb jij het net als Katrien in je om voor de klas te staan? Ontdek de mogelijkheden die Teach for Belgium je biedt: Lesgeven via Teach for Belgium – Teach for Belgium

Inschrijven voor onze newsletter

* indicates required
NL