Ontmoet onze leerkrachten!

Gedurende 2 schooljaren werd een groep leerkrachten met migratieachtergrond intensief ondersteund. Zij deelden hun ervaringen en inzichten tijdens coaching, in focusgroepen en interviews. Maak hieronder kennis met een aantal van hen! In 3 woorden beschrijven zij telkens wat voor hen belangrijk is in een inclusieve school. 

Shiraz Karsowidjojo, leerkracht Engels en oprichter van Merdeka Tribe, een project dat socio-economisch kwetsbare jongeren veerkrachtiger, competenter en zelfbewuster wil maken d.m.v. van bewustwording en kennismaking met STEM (Science, Technology, Engineering & Mathematics).  

Waardering, nieuwsgierigheid en ondersteuning 

Het team waardeert elkaar, omarmt en erkent verschillen. Dit bevordert tevredenheid en samenhorigheid. 

Het team is oprecht geïnteresseerd in elkaar achtergrond. Dit elimineert de angst voor het onbekende. 

Ondersteuning van het managementteam geeft het gevoel dat er wordt ingezet op welzijn en groei van het lerarenteam. 

Doha Azdad, leerkracht Engels 

Interactie, diversiteit en ondersteuning 

Interactie is noodzakelijk tijdens een les. Door interactie kan je als leerkracht controleren of leerlingen actief betrokken zijn. Daarnaast is interactie tussen leerlingen ook heel belangrijk. Door elke dag met elkaar samen te werken, leren ze elkaar accepteren. Dit zorgt ervoor dat een kind later een volwassen persoon zal zijn die capabel is om met verschillende soorten mensen samen te werken. 

Diversiteit binnen het onderwijs is een meerwaarde. Leerlingen en leerkrachten leren over verschillende achtergronden/perspectieven door diversiteit bewust aan bod te laten komen. Dit aan bod laten komen kan op verschillende manieren. In het beste geval zal dit fenomeen zelfs de prestatiekloof tussen leerlingen met en zonder migratieachtergrond op termijn verkleinen.  

Elke leerling is uniek. Concreet wil dit zeggen dat elke leerling andere behoeften heeft. Om kwaliteitsvol onderwijs aan te bieden, moeten scholen middelen krijgen om leerlingen te kunnen ondersteunen. Verder dienen leerkrachten ook te worden bijgestaan in het op de juiste manier opvolgen en begeleiden van hun leerlingen. Alleen op deze manier kan men een krachtige leeromgeving ontwikkelen voor leerlingen. 

Hermes Perkisas, leerkracht economie 🤝 

Collega’s, vertrouwen en ruimte 

Collega’s zijn er om de leuke momenten met je te delen en je op te vangen in de mindere momenten. 

Het vertrouwen van collega’s en directie moedigt je aan jezelf uit te dagen en jezelf te verbeteren. 

Elkaar de fysieke ruimte geven én aanbieden, om te groeien als (vak)expert, collega en mens. 

Eric Valck, leerkracht, cultuurwetenschappen en bronnengebruik cultureel 

Kansengelijkheid, empathie en verscheidenheid 

Mensen hebben vaak gelijkaardige talenten en dromen, maar door (onder andere) specifieke individuele achtergronden krijgt/heeft niet iedereen dezelfde kansen. Sommigen hebben dus een extra zetje of extra hulp nodig om op gelijke voet te staan met anderen… En dat is ok. 

Niet iedereen heeft dezelfde moeilijkheden in het leven, gelukkig maar. Maar het is niet omdat sommigen bepaalde dingen niet of amper ervaren, dat een ander daar geen last van heeft. Een beetje geduld, begrip en inlevingsvermogen doet heel veel.  

Onze samenleving is al sinds zeer lange tijd een mengelmoes van talen, etniciteit en tradities. Het wordt tijd dat dit te zien is in alle lagen van de maatschappij. We doen de maatschappij onrecht aan door dit te negeren of voor te stellen als een wij-zij-verhaal. 

Vond je dit artikel leuk? Deel het met je netwerk!

Lees ook...

Ontmoet Alumnus Stijn

  In 2021 maakte Stijn de overstap naar het onderwijs en vervoegde de cohorte Meraki die van 2021 tot 2023 het Teach for Belgium-leiderschapstraject doorliep.

Lees meer »

Inschrijven voor onze newsletter

* indicates required
NL
This site is registered on wpml.org as a development site.