Naar een inclusief onderwijs: het belang van diverse leraarskamers

Wist je dat:

  • Slechts 6.4% van alle Vlaamse leerkrachten een migratieachtergrond heeft, en slechts 2.5% een niet-EU achtergrond?
  • Ongeveer 1 op 3 van de Belgische bevolking een buitenlandse achtergrond heeft? In steden zoals Brussel en Antwerpen is dit respectievelijk zelfs 75% en 54%. In Antwerpen heeft 75% van de leerlingen een migratieachtergrond?
  • Ons project ‘Diverse leraarskamer’ in samenwerking met Stad Antwerpen meer representativiteit in onze leraarskamers wil brengen?
  • Leerkrachten met migratieachtergrond heel wat drempels tegenkomen in hun opleiding en werkplek? Naast stereotypering en racisme ervaren zij vaak een gebrek aan verbinding en professionele kansen, en een onderwaardering van hun beroep in hun omgeving.

Surf naar onze website of bezoek onze social media kanalen voor meer inspiratie rond hoe het beter kan! Want onderwijs is van en voor iedereen.

Heb jij ambitie om als leerkracht elke dag het verschil te maken voor élke leerling: check ons leiderschapsontwikkelingsprogramma en verander mee onze wereld!

Vond je dit artikel leuk? Deel het met je netwerk!

Lees ook...

Ontmoet Alumnus Stijn

  In 2021 maakte Stijn de overstap naar het onderwijs en vervoegde de cohorte Meraki die van 2021 tot 2023 het Teach for Belgium-leiderschapstraject doorliep.

Lees meer »

Inschrijven voor onze newsletter

* indicates required
NL
This site is registered on wpml.org as a development site.