Sociologe Alicia, 28, is leerkracht Frans in het Imelda instituut te Molenbeek. Ze geeft les in de 1e en 2e graad TSO/BSO en voltooide dit jaar haar 3e jaar voor de klas. Ze behaalde haar lerarenopleiding na de vorming van Teach For Belgium te hebben afgerond. Een startende leerkracht die veel kracht putte uit de begeleiding van haar tutor van Teach for Belgium. 

Alicia, zelf Brusselse, koos ervoor om in haar eigen stad te blijven lesgeven. Opgegroeid in Sint-Joost-Ten-Noode kent ze de generatie waar ze les aan geeft heel goed. Al is het voor haar altijd belangrijk om te blijven spreken uit eigen ervaring en er niet van uit te gaan dat iedereen in je klas zit hetzelfde verhaal deelt.  “Niet alle mensen met een gelijkaardige achtergrond hebben hetzelfde verhaal. Ik probeer zoveel mogelijk uit mijn eigen ervaring tips te geven.”  

“De vorming heeft me echt geholpen omdat ik me ondersteund voelde.”

Het spreken uit eigen ervaring en leren hieruit is een belangrijk punt geweest in Alicia’s carrière als leerkracht. De aanwezigheid van haar tutor Amelie was essentieel in dit lange leerproces. Dankzij deze begeleiding kon ze als beginnende leerkracht veel van haar technieken verbeteren.

“De vorming heeft me echt geholpen omdat ik me ondersteund voelde. Een essentieel onderdeel hiervan voor mij was mijn tutor. Ik twijfelde vaak aan mezelf en ik ben heel blij dat ik een tutor voor 2 jaar had. Amelie gaf mij goede tips en feedback waardoor ik dagelijks groeide.” 

Het lesgeven als Franstalige in een Nederlandstalige school was ook één van haar grootste uitdagingen, een realiteit die veel leerkrachten in een meertalige stad zoals Brussel meemaken. “Als Franstalige was het ook moeilijk om mij aan te passen, zich in een volledig Nederlandstalige context bevinden was niet makkelijk voor me. Daarom volg ik nu ook avondlessen Nederlands om mijn taal te verbeteren. Dankzij haar Franstalige achtergrond en haar eigen leerproces om Nederlands te verbeteren is het ook makkelijker voor Alicia om een herkenning te creëren bij de leerlingen. “Soms zeg ik tegen hen, jullie hebben het moeilijk met het Nederlands, wel ik ook! Zo voelen ze zich ook begrepen en toon ik ook aan dat we allemaal eenzelfde uitdaging hebben.”

“Ze leggen de vinger op de wondes van onze samenleving”

Niet enkel van haar tutor heeft Alicia veel inzichten verworven. Ook van haar leerlingen leert ze dagelijks bij. 

“Ze hebben mij geleerd wat niet werkt in onze maatschappij en hoe het is om jong te zijn in 2021. Ze leggen de vinger op de wondes van onze samenleving op een heel pertinente manier. Daar kan ik enkel maar van leren.”

Wil jij net zoals Alicia inzetten voor gelijke kansen in het onderwijs?

Stel je dan kandidaat voor Teach for Belgium!

Vond je dit artikel leuk? Deel het met je netwerk!

Lees ook...

Ontmoet Alumnus Stijn

  In 2021 maakte Stijn de overstap naar het onderwijs en vervoegde de cohorte Meraki die van 2021 tot 2023 het Teach for Belgium-leiderschapstraject doorliep.

Lees meer »

Inschrijven voor onze newsletter

* indicates required
NL
This site is registered on wpml.org as a development site.