Inspiratie rond de thema’s diversiteit, inclusie en racisme 

Het Instagram-inspiratieplatform Meer Kleur voor de Klas dat vanuit verschillende invalshoeken een etnisch divers lerarenteam als een maatschappelijke meerwaarde laat zien. 

Verandering start bij bewustzijn. Leer bij over diversiteit, inclusie en racisme via de inspiratiebib van React to Racism en de zeer uitgebreide lijst van Jeugdwerk tegen Racisme. Hier vind je heel wat inspirerende bronnen om te lezen, te luisteren en te bekijken om jezelf onder te dompelen in de thema’s en de mechanismen hierrond te ontmantelen en te begrijpen. 

Verschillende organisaties verzetten prachtig werk rond deze thema’s: Atlas Antwerpen (ondersteuning aan organisaties bij het omgaan met etnisch-culturele diversiteit), Orbit vzw (effectieve aanpak van racisme), Motief vzw (levensbeschouwelijke diversiteit), School zonder Racisme (racisme aanpakken op school), Uit de marge vzw (Steunpunt voor jeugdwerk en -beleid met jongeren in maatschappelijk kwetsbare situatie), Studio Globo (praktijkgericht vormingsaanbod voor leerkrachten rond mondiale thema’s), Mediawijs (online haatspraak) en vele anderen. 

Blader door de inspiratie voor diversiteits-responsieve lerarenopleiders in het kader van een doctoraatsonderzoek van Benjamin Ponet. 

Beluister deze podcast-serie van Elena Aguilar, auteur, leerkracht en coach over een moeilijke, maar belangrijke vraag: hoe te reageren wanneer je iemand iets racistisch hoort zeggen?

Beleidsdocumenten en beleidsadviezen over diversiteit in leraarskamers 

In augustus 2020 formuleerde de SERV (Sociaaleconomische Raad van Vlaanderen) een uitgebreid advies aan de toenmalige nieuwe minister van onderwijs, Ben Weyts, rond diversiteit binnen onderwijzend personeel.  

In juni 2021 organiseerde de Commissie Diversiteit van de SERV een webinar ‘Meer diverse instroom in het lerarenberoep’ waarin de aanbevelingen uit het advies naast de ervaringen van de sprekers en getuigenissen van leraren met een diverse achtergrond gelegd werden. 

In september 2021 publiceerde de Vlaamse overheid het rapport ‘Nulmeting herkomst leerkrachten in het Vlaamse onderwijs’. Het rapport presenteert de resultaten van een nulmeting naar de herkomst van leerkrachten in het basis- en het secundair onderwijs voor de periode 2013 tot en met 2019. 

In december 2021 actualiseerde de VLOR (Vlaamse Onderwijsraad) haar engagementsverklaring ‘Diversiteit als meerwaarde’ waarin heel wat onderwijs- en socioculturele partners verklaren dat werken in diversiteit aan meer gelijke onderwijskansen tot de essentie van hun opdracht behoort en dat zij de morele verantwoordelijkheid zullen blijven opnemen om daar vanuit hun eigenheid en opdracht aan te blijven werken. 

In 2022 publiceerde LEVL een uitgebreide beleidsnota rond diversiteit in onderwijspersoneel. In deze beleidsnota worden aanbevelingen beschreven om te komen tot meer inclusie en diversiteit binnen het onderwijspersoneel. Deze aanbevelingen zijn voornamelijk gericht aan de lerarenopleidingen en het breder onderwijsveld. 

Handige tools  

Het project ‘Potential: Power to teach all’ is een innovatief onderzoeks- en valorisatieproject dat inspeelt op de uitdaging om een inclusieve onderwijssysteem uit te bouwen. Het ondersteunt leerkrachten in hun competentie-ontwikkeling om inclusieve leeromgevingen te creëren. 

IOM, de Internationale Organisatie voor Migratie, ontwikkelde een gratis Toolbox met vijf uitgewerkte lessen/tools voor lerarenopleiders en leerkrachten waarin het thema migratie en denken over migratie aan bod komt, vanuit een cultureel sensitief communiceren.  

Luik 1 van het project Diverse Leraarskamer van Stad Antwerpen en Orbit vzw brengt tools samen om leerlingen secundair onderwijs (met migratieachtergrond) warm te maken voor de lerarenopleiding. 

Re:flex bestaat uit 5 digitale tours die onderwijsprofessionals (in spe) helpen om nieuwe reflexen te installeren rond etnische diversiteit in hun klas.

De zelfsturende tours (20-40 min.) geven je stap voor stap inzichten mee en dagen uit om zowel op groeps- als individueel niveau kritisch na te denken over je doen en denken in de klas of op school.

In het project Diversiteit Netwerkt werkten lerarenopleidingen en scholen intensief samen rond brede basiszorg. Het creëren van een inclusieve leeromgeving en diversiteit laten floreren in de onderwijspraktijk was daarbij het uitgangspunt. De website bevat nuttig materiaal om te werken aan diversiteit vanuit brede basiszorg.

Vond je dit artikel leuk? Deel het met je netwerk!

Lees ook...

Ontmoet Alumnus Stijn

  In 2021 maakte Stijn de overstap naar het onderwijs en vervoegde de cohorte Meraki die van 2021 tot 2023 het Teach for Belgium-leiderschapstraject doorliep.

Lees meer »

Inschrijven voor onze newsletter

* indicates required
NL
This site is registered on wpml.org as a development site.