De leerkracht die onze leerlingen nodig hebben

Vaak lijkt het zo alsof de leefwerelden van volwassenen en jongeren mijlenver uit elkaar liggen. Twee verschillende generatie met andere visies, waarden en verwachtingen. Elkaar begrijpen en van elkaar leren lijkt daarmee een onbegonnen zaak. Maar is dat wel echt zo?  

Bij Teach for Belgium hechten we veel waarde aan de stem van de leerlingen, zij zijn de nieuwe generatie die de maatschappij van morgen zal vormgeven. Wij kunnen veel van hen leren, en beter onderwijs kan alleen tot stand komen als we tweerichtingsverkeer toepassen en wij ook naar hen luisteren. 

Daarom nemen we bijvoorbeeld twee keer per jaar een leerlingenenquête af in de klassen waar Teach for Belgium-leerkrachten staan zodat al onze leerlingen kunnen laten weten wat zij belangrijk vinden. Maar daar blijft het niet bij: onze grootste troef om de stem van de jongeren te laten schitteren is onze leerlingenraad. Leerlingen uit onze partnerscholen kunnen zo hun stem laten horen en ons helpen met inzichten en advies over onderwijsgelijkheid specifiek vanuit hun beleving. Er wordt door middel van verschillende activiteiten in wederzijds respect geluisterd, geleerd, geholpen en gewaardeerd. Zo wordt er jaarlijks tijdens de zomertraining een module door onze leerlingen georganiseerd waar de deelnemers een exclusief kijkje krijgen in de noden en verwachtingen van de leerlingen naar hun leerkrachten toe.

Op de Teach for Belgium-Community Day hebben onze tieners dit jaar openhartig en assertief deelgenomen aan verschillende workshops, vanuit oprecht interesse en in samenwerking met leerkrachten, Teach for Belgium-teamleden en andere onderwijsprofessionals. 

Wat blijkt? Leerlingen hebben leerkrachten nodig die…

  • Aandacht hebben voor wat de leerlingen vinden en denken en hun regelmatig de mogelijkheid bieden keuzes te maken;
  • De inspanningen van hun leerlingen waarderen en de leerlingen appreciëren voor wie ze zijn;
  • Zich ontfermen over hun leerlingen en waakzaam blijven over hun welbevinden;
  • Inzetten op projectwerk en educatieve uitstappen ;
  • Hun leerlingen beschouwen als gelijken met wie ze samen onderwijs kunnen maken.

Een goede leerkracht zet niet alleen in op kennis, maar heeft ook aandacht voor het psycho-sociale. Een leerkracht die zich oprecht interesseert voor de leerling en tegelijkertijd het leerproces en de kennisverwerving van de leerling wil stimuleren: deze twee pijlers zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. 

Leerlingen en leerkrachten staan uiteindelijk niet zo ver van elkaar af als we misschien soms denken. Beide willen goed en krachtig onderwijs, beide kampen met uitdagingen en hebben sterke waarden. Luisteren, helpen, leren en waarderen in beide richtingen, van oud naar jong en van jong naar oud, dát is de sleutel tot sterk onderwijs en tot gemotiveerde leerlingen die hun leerproces in handen nemen.

Voel jij je ook geroepen om samen met onze jongeren aan de slag te gaan en die leerkracht te zijn waarvan onze leerlingen dromen? Neem een kijkje op onze website en solliciteer voor ons programma.

Vond je dit artikel leuk? Deel het met je netwerk!

Lees ook...

Ontmoet Alumnus Stijn

  In 2021 maakte Stijn de overstap naar het onderwijs en vervoegde de cohorte Meraki die van 2021 tot 2023 het Teach for Belgium-leiderschapstraject doorliep.

Lees meer »

Inschrijven voor onze newsletter

* indicates required
NL
This site is registered on wpml.org as a development site.