Empower Your Student – Amal

“Ik wilde eigenlijk rechten studeren, maar was toch ook al altijd geïnteresseerd in wiskunde. Mijn leerkrachten hebben me daar sterk bij geholpen. Ze maakten ons duidelijk dat wiskunde echt een meerwaarde had, niet enkel voor op school maar ook in ons verdere leven. Vooral in een vak als wiskunde kan een sterke leerkracht echt het verschil maken; je doet het misschien niet altijd graag, maar met een goede leerkracht blijf je doorgaan. Wiskunde is eigenlijk een spel. Elke oefening is een uitdaging, en dat is denk ik waarom ik het graag doe.”

"Toch denk ik dat ik geen wiskundige richting gekozen had zonder die inspirerende wiskundeleerkrachten."

Amals interesse in wiskunde groeide zo langzaam uit tot een ware passie, wat uiteindelijk haar studiekeuze beïnvloed heeft. Met een studie rechten zou ze haar geliefde vak moeten opgeven  en zou ze ook minder haar talige en sociale talenten kunnen inzetten. Met de studie handelsingenieur had ze alles in één.

“Ik heb vooral voor de studie handelsingenieur gekozen omdat de richting een beetje van alles heeft en heel diverse jobuitwegen biedt. Toch denk ik dat ik geen wiskundige richting gekozen had zonder die inspirerende wiskundeleerkrachten. Was ik enkel afgegaan op mijn eigen persoonlijke interesses, dan was ik waarschijnlijk voor een sociale richting gegaan. Mijn leerkrachten hebben mij begeleid in dit proces en hebben mij geholpen de juiste keuze te maken. Uiteindelijk brengen we 8 uur per dag samen met hen door, dat is niet niets!” 

Amal kijkt met een warm hart terug op haar secundaire schooltijd. De lat lag hoog en het was soms een tikkeltje traditioneel, maar leerkrachten waren betrokken en leerlingen voelden zich goed. Eén persoon is Amal heel specifiek bijgebleven: haar leerkracht Frans. Niet alleen sterk voor de klas, maar ook een vertrouwenspersoon die de leerlingen een luisterend oor bood voor de meest uiteenlopende zaken.

 

“Er zijn veel goede leerkrachten, maar mevrouw A.K. gaf ons echt een andere visie van de wereld mee. Als je jong bent, heb je nog heel sterk je eigen manier van denken, maar door regelmatig met haar te babbelen kreeg ik nieuwe inzichten. Dan dacht ik bij mezelf: “Zo had ik dat nog niet bekeken”. Dat is onbetaalbaar. Van haar heb ik ook geleerd dat als je echt iets wilt, je bepaalde dingen altijd kunt verbeteren. Mevrouw A.K. was er echt voor ons, ze gaf niet gewoon les en ging daarna door naar de volgende klas. Nee, ze was heel erg betrokken en alleen al daarom echt een super leerkracht. Dit was een totaal nieuwe ervaring voor ons. Bovendien was ze voor ons ook de eerste leerkracht met diverse roots. Toen we haar naam voor de eerste keer zagen, dachten we: ‘wooow dit is zo cool’! Daarbij was ze ook nog Franstalig in een Nederlandstalige school. Het was goed om die meertaligheid te hebben, want met haar konden we switchen van de ene taal naar de andere, ze begreep onze realiteit.”

 

Mocht Amal zelf op een dag voor de klas staan zou ze haar leerlingen ook graag een bredere kijk op de wereld willen meegeven. Zeker als leerkracht in Brussel is het cruciaal om zelf met een open blik naar de leerlingen en hun realiteit te kijken, vertelt ze.

 

“Ik zou mijn leerlingen een breder perspectief van de wereld meegeven, dat is echt belangrijk. Aantonen dat niet iedereen dezelfde manier van denken heeft en er verschillende keuzes zijn. Jonge mensen hebben nood aan die nieuwe perspectieven. Als leerkracht moet je goed nadenken over hoe je dit aanbrengt, vooral als het gaat over gevoelige onderwerpen bij jongeren. Daarbovenop moet je als leerkracht in Brussel een brede kijk hebben op de wereld en haar culturen, of er ten minste open voor staan. Als je les komt geven in Brussel moet je een training hebben gehad over diversiteit, dat is een feit!”

Inschrijven voor onze newsletter

* indicates required
NL