Deelnemen aan het Teach for Belgium-programma
Tijdens het tweejarig programma word je ondersteund door een mentor met onderwijservaring in grootstedelijke context, die inspeelt op jouw concrete noden als startende leerkracht op pedagogisch, didactisch en sociaal-emotioneel vlak. Eén keer per maand komt jouw mentor langs op school voor een lesobservatie, gevolgd door een individueel coachingsgesprek. Daarnaast volg je minstens 10 dagen vorming, waarin goede praktijken verder gedeeld worden en je jouw (professioneel) handelen verder ontwikkelt.
Je sluit een engagementsverklaring af met Teach for Belgium tussen november en begin juni, afhankelijk van het selectieproces. De eigenlijke arbeidsovereenkomst sluit je af met de partnerschool waarin je lesgeeft. Teach for Belgium stelt alles in het werk om jouw lesopdracht te regelen vóór de start van het nieuwe schooljaar. Jouw eerste loon wordt dan uitbetaald aan het einde van de eerste werkmaand (eind september).
Nee, je hebt geen garantie. Leerkrachten met een vereist of voldoende geacht bekwaamheidsbewijs (https://data-onderwijs.vlaanderen.be/bekwaamheidsbewijzen/) hebben altijd voorrang in de aanwerving op scholen. Desalniettemin heerst er een groot lerarentekort voor STEM, Frans, Nederlands en PAV in secundaire scholen waar Teach for Belgium actief is. In de laatste schooljaren hebben alle deelnemers dan ook een plek op een school gevonden.
Teach for Belgium streeft ernaar om jou een voltijdse* lesopdracht te bezorgen, om zo jouw impact op de leerlingen te vergroten. We geven daarom tijdens de selectieprocedure voorrang aan de kandidaten die bereid zijn om voltijds aan de slag te gaan in onze partnerscholen. Kan je om bepaalde redenen toch niet voltijds werken? Bespreek dit dan met het team van Teach for Belgium.
Onze collega’s verantwoordelijk voor de plaatsing leggen de contacten met de scholen. Zo wordt jouw CV voorgesteld aan scholen en word je uitgenodigd door de directies voor een gesprek en al dan niet aangeworven door de school. Je ondertekent jouw arbeidsovereenkomst met de school. Teach for Belgium fungeert als een schakel tussen jou en de scholen om zo goed mogelijk aan de verwachtingen van jullie beide te voldoen.
Zoals elke andere leerkracht word je als deelnemer aan het Teach for Belgium-programma betaald door de Vlaamse Gemeenschap of de Federatie Wallonië-Brussel, afhankelijk van de plaats waar je werkt. Je wordt betaald volgens de geldende loonschalen, afhankelijk van diploma, ervaring, gezinssituatie, de lesopdracht (onderwijsvorm en graden), … . In de Vlaamse Gemeenschap kan je tot 10 jaar anciënniteit meenemen uit de privésector of als zelfstandige (voor bepaalde vakken) en is er een lerarenbonus. Je vindt hier meer informatie.
De engagementsverklaring die je aangaat met Teach for Belgium is een morele overeenkomst en je kan dan ook juridisch niet worden verplicht de 2 jaren van het programma te volbrengen. Toch is Teach for Belgium specifiek op zoek naar kandidaten die zich voor de volledige periode van twee jaar willen inzetten met het oog op een zo groot mogelijke impact. Het belang van de leerlingen staat hierin centraal. Als je als deelnemer afhaakt in de loop van het schooljaar, is het immers zeer moeilijk voor directies om een vervanger te vinden. Daarom moedigen we jou aan goed na te denken over jouw engagement alvorens jouw deelname aan het programma te bevestigen.
Teach for Belgium sluit met jou een engagementsverklaring af. Hierin verbindt de organisatie zich ertoe om jou als deelnemer te vormen, te ondersteunen en alles in het werk te stellen om jou gedurende 2 jaar in een school te plaatsen.
Als deelnemer verbind je je ertoe de voorbereidingsfase, initiële en voortgezette vorming te volgen, jou te laten begeleiden, actief lid te zijn van de Teach for Belgium-gemeenschap en de interne regels van jouw school te respecteren.
Buiten de aankoop van Teach Like A Champion 3.0, is jouw traject als deelnemer volledig gratis. De werkingskosten (werving, selectie, vorming en ondersteuning, enz.) worden gedragen door subsidies en door giften van andere financiële partners (stichtingen, bedrijven en individuen).
Selectie van deelnemers
Dit kan zeker, en jouw didactische en pedagogische kennis zijn net een voordeel. Dankzij het Teach for Belgium-programma krijg je als (ervaren) deelnemer extra, complementaire praktijkgerichte vorming en ondersteuning die gericht is op het lesgeven in een diverse, grootstedelijke context. Doorgaans selecteert Teach for Belgium enkel leerkrachten met beperkte werkervaring in secundaire scholen (minder dan 2 jaar), aangezien het programma is afgestemd op startende leerkrachten. Heb je 1 tot 3 jaar ervaring in een partnerschool, dan kan je ook een aangepast zomerprogramma volgen.
Check of je in aanmerking komt voor ons programma via deze link. Als je specifieke vragen hebt gelinkt aan onze toelatingsvoorwaarden, kan je altijd terecht op [email protected]. Het selectieteam behandelt elke kandidatuur individueel, met specifieke aandacht voor jouw motivatie en afstemming op de waarden van de organisatie.
Teach for Belgium aanvaardt kandidaturen in functie van het aantal beschikbare plaatsen. Het aantal kandidaten is afhankelijk van de vraag naar leraren voor bepaalde vakken en de financiële middelen waarover de organisatie beschikt. Hoe eerder je je kandidatuur indient, hoe sneller je verzekerd bent van een plaats in het programma. De laatste selectiedag vindt doorgaans plaats in mei of juni, maar het is heel goed mogelijk dat er dan niet meer voor alle vakken plekjes beschikbaar zijn.
Lees dit artikel voor meer informatie over onze selectiedagen.
Ja, we zijn zowel regelmatig op zoek naar vrijwilligers als medewerkers. Bekijk hier onze openstaande interne vacatures.
Vorming bij Teach for Belgium
De vorming wordt gegeven deels in het Engels, deels in de taal waarin je les zal geven, dus in het Frans of Nederlands. Je hebt een minstens passieve kennis van het Engels nodig.
De vorming loopt doorheen de twee jaar van het programma en wordt als volgt georganiseerd:
- Observatie: wanneer je de selectiedag succesvol afrondt en je een aanbod krijgt om deel te nemen aan ons programma, kom je in de volgende fase van het proces terecht. Je krijgt nu ruim de tijd om na te denken over de stap die je gaat zetten en wordt uitgenodigd voor een bijkomende infosessie om een weloverwogen keuze te maken. Om je te begeleiden in jouw beslissing en je voor te bereiden op de zomertraining worden er verschillende activiteiten aangeboden. Hieronder vallen ook observaties in twee verschillende scholen, waar je een kijkje neemt op de klasvloer en voeling krijgt met de schoolcontext en de leerlingen. Deze observaties vinden plaatsen tussen januari en juni.
- Vormingsdag in juni: Er is een eerste trainingsdag voor jouw nieuwe cohorte op een zaterdag in juni.
- Initiële vorming: deze duurt 24 dagen, is verplicht en gedeeltelijk residentieel en vindt plaats tijdens de zomervakantie (12 juli – 7 augustus).
- Continue vorming: tijdens de twee jaar van het programma worden ook 10 trainingsdagen georganiseerd.
Tijdens de eerste twee weken van de zomeropleiding ligt de focus op pedagogisch-didactische vaardigheden, waarbij we sterk rekening houden met de realiteit van de superdiverse, grootstedelijke context waarin onze partnerscholen zich bevinden. In deze vorming komen verschillende (transversale) vaardigheden aan bod: vakdidactische vaardigheden, de basis van metacognitie, conflicthantering, identiteit en persoonlijke ontwikkeling, communicatie, technieken rond klasmanagement via rollenspel, leiderschap, feedbackcultuur, enz.
Tijdens de twee weken daarna zal je ongeveer 30 uur lesgeven in onze zomerschool in Anderlecht (Brussel). Tijdens deze lessen word je geobserveerd door een mentor en begeleid in jouw proces. Zo wordt jouw leerproces voortdurend opgevolgd en leer je jouw eigen professioneel handelen te evalueren en bij te sturen doorheen jouw lessen.
Het leiderschapsontwikkelingsprogramma van Teach for Belgium is geen lerarenopleiding, maar een aanvulling op opleidingen die je een bewijs van pedagogische bekwaamheid geven. Vanuit de visie en missie van Teach for Belgium zet het programma in op de ondersteuning van startende leraren in een diverse, grootstedelijke context.
Als deelnemer krijg je aan het einde van het tweejarig programma een certificaat met een beschrijving van het doorlopen van het programma, als bewijs van jouw ontwikkelde competenties. We stimuleren jou om, naast het programma, een erkende lerarenopleiding te volgen. Meer dan 82% van de deelnemers heeft dan ook een bewijs van pedagogische bekwaamheid op zak of volgt een lerarenopleiding op het moment dat zij het programma afronden.
Momenteel is er enkel een traject in het secundair onderwijs. Bekijk hier of je voldoet aan de toelatingsvoorwaarden.
Let op, als je al een bewijs pedagogische bekwaamheid hebt om in het secundair les te geven kom je in aanmerking. Is er voor jouw vak geen lerarentekort? Bespreek dan met het team wat de mogelijkheden zijn.
De initiële zomervorming van Teach for Belgium start op 12 juli 2026 en eindigt op 7 augustus 2026. Daarvoor heb je ook een eerste trainingsdag die gepland op 20 juni 2026. Ter voorbereiding vragen we je om Teach like a Champion 3.0 aan te kopen. Daarnaast krijg je een vrijblijvende pre-reading lijst met interessante boeken. Je wordt ook vrijblijvend uitgenodigd voor community events. Belangrijke data worden ook steeds meegegeven wanneer je de selectieprocedure met succes hebt doorlopen en van ons een aanbod krijgt om te starten in het programma.
We vragen je om enkele observaties te doen ter voorbereiding van het programma. Deze observaties zijn verplicht en zullen je een beter beeld geven van wat je kan verwachten van het lesgeven en van de grootstedelijke context.
We werken samen met verschillende partners uit de onderwijs-, vormings- en consultancysector, zowel voor het inhoudelijk uitstippelen van het programma als voor de ontwikkeling van concrete modules. We zoeken hierbij steeds naar de juiste balans tussen onze interne expertise en deze van onze partners in het ecosysteem. De vormingen en leeractiviteiten binnen het programma worden dan ook deels verzorgd door medewerkers van het Teach for Belgium–team, allen met een achtergrond in de onderwijssector of in het domein van leren en professionele ontwikkeling, en deels door externe vormingsorganisaties of trainers. De ondersteuning aan deelnemers wordt steeds verzorgd door interne mentoren die deel uitmaken van het Teach for Belgium–team. Onze mentoren hebben zelf ervaring als leerkracht en genoten een opleiding tot coach of mentor, of zijn hier nog mee bezig.
Na het programma
Na de opleiding van twee jaar waarbij je als leerkracht aan de slag gaat liggen verschillende carrière- en leerkansen voor jou als Teach for Belgium-alumnius/-a in het verschiet. Onze gemeenschap van onderwijsprofessionals fungeert zo als actor van verandering om systemische collectieve impact teweeg te brengen. Hierbij staat levenslang leren centraal.
Het Teach+-programma:
Via het Teach+-programma reiken we alumni (en hun collega’s) de nodige tools om verandering binnen hun school teweeg te brengen en te faciliteren.Trainer worden:
Als alumnus of alumna van het programma heb je de mogelijkheid om je te laten opleiden tot trainer voor de onderwijstechnieken om ons te ondersteunen bij trainingen en activiteiten op het terrein. Teach for Belgium kan op regelmatige basis beroep doen op jouw vaardigheden en terreinervaring tijdens het schooljaar om trainingstrajecten te faciliteren voor startende leerkrachten en andere onderwijsprofessionals, een echte groeikans op zowel persoonlijk als professioneel vlak in naam van Teach for Belgium.Erasmus+-programma’s en meer:
Jouw deelname aan het Teach for Belgium-programma geeft je tevens toegang tot verschillende missies met sociale impact in het buitenland. Denk bijvoorbeeld aan Erasmus+-projecten in het kader van KA1-programma’s of schoolbezoeken in andere landen, georganiseerd door Teach For All.Carrièrekansen buiten het klaslokaal:
Buiten het klaslokaal floreren Teach for Belgium-alumni vaak ook in andere carrières in de meest uiteenlopende domeinen. Na het tweejarig programma zijn je vaardigheden dusdanig versterkt dat je met overtuiging verschillende carrièrerichtingen in kan slaan. Sommigen blijven lesgeven of zijn actief in het bredere onderwijsveld, anderen gaan aan de slag in een andere sociale sector, kiezen voor een administratieve job of de politiek in functie van hun vaardigheden, ambities en ervaringen.
Deze aangeboden ondersteuning en begeleiding binnen het alumniprogramma geven we vorm samen met onze alumni. Momenteel is meer dan 80% van de alumni actief in het brede onderwijslandschap.
Deelnemers blijven dus ook na het programma bijdragen aan een meer gelijke samenleving, binnen of buiten de schoolmuren, dankzij ervaringen en competenties die ze verwerven doorheen het programma.
Teach for Belgium als organisatie
Wetenschappelijk onderzoek bevestigt inderdaad dat we moeten inzetten op ervaren leerkrachten om gelijke kansen te bevorderen. In de realiteit zien we echter dat ervaren leerkrachten vaak niet in de scholen en/of klassen staan die hen het meest nodig hebben. Bovendien is er een groot algemeen lerarentekort en haken veel leerkrachten af in hun eerste lesjaren. Daarom hebben veel leerlingen uiteindelijk geen leerkracht.
We hebben nood aan nóg meer talent in het onderwijs om het lerarentekort weg te werken en aan nieuwe ideeën om meer gelijke kansen te creëren. Daarom zet Teach for Belgium sterk in op het aantrekken van mensen die net hun motivatie vinden in het bestrijden van de huidige ongelijkheden.
Met ons vormings- en ondersteuningsprogramma hopen we een antwoord te bieden op het tekort aan leerkrachten voor bepaalde knelpuntvakken, maar ook om specifieke vorming en intensieve ondersteuning te bieden aan startende leerkrachten, waarin de aanpak van onderwijsongelijkheden centraal staat.
We zijn blij dat meer dan 80% van de leerkrachten die het programma afrondden, nog steeds actief is in de onderwijssector.
Teach for Belgium is een vzw opgericht door sociale ondernemers die antwoorden wilden bieden op uitdagingen in ons onderwijs. De werking van de vzw wordt geleid door een enthousiast team dat zich elke dag inzet voor het wegwerken van onderwijsongelijkheden.
Teach for Belgium is onafhankelijk van elke politieke of filosofische beweging en wordt op een volledig autonome manier beheerd, in samenwerking met vele vrijwilligers. De organisatie werkt samen met actoren uit de publieke sector, met verschillende partnerorganisaties die dezelfde doelen nastreven, en ook private partners steunen Teach for Belgium op verschillende manieren.