Hoe ziet een selectiedag er uit?

Voor één dag een Teach for Belgium-leerkracht zijn en de kans krijgen om te zien hoe je in het programma zou passen: dat is wat onze selectieprocedure tracht na te bootsen.

Waarom deelnemen aan een selectiedag van Teach for Belgium?

Het doel van deze dag is tweeledig.

Ten eerste willen we kandidaten informeren en laten ervaren hoe een deelname aan ons Leadership Development programma eruit zou zien. Daarvoor brengen we hen in contact met ons team en met elkaar. Op de selectiedag proberen we de omgeving na te bootsen die ze zullen aantreffen wanneer ze aan het programma beginnen. Wie aan de selectiedagen deelneemt, weet hierdoor beter wat hen te wachten staat.

Ten tweede willen we kandidaten selecteren die beschikken over de 6 sleutelcompetenties die we zoeken in onze toekomstige leerkrachten: veerkracht, afstemming op onze waarden, visie en missie, zelfkennis, proactiviteit, communicatie, en respect, nederigheid, en openheid.

“De contacten met alle teamleden (individueel en collectief) versterken mijn verlangen om deel uit te maken van het project”.

Hoe verdien je een plaats op een selectiedag?

Vul een tweedelige online sollicitatie in om je interesse en motivatie voor het programma te tonen. Als je in aanmerking komt en we denken dat je onze visie deelt, krijg je een uitnodiging!

Hoe kan je je voorbereiden?

Onze meest waardevolle tip is om goed naar de 6 sleutelcompetenties te kijken en te denken aan ervaringen die deze kwaliteiten illustreren. Je mini-les mag je ook zeker niet vergeten voor te bereiden.

“Heel goede follow-up door de verantwoordelijke en snel reactievermogen wanneer er vragen zijn.”

Wat zijn de belangrijkste activiteiten van de TfB-selectiedagen?

  • Mini-les: de dag begint altijd met kandidaten die een les van 7 minuten geven. Je mag zelf het onderwerp van de les en de leeftijd van de ‘leerlingen’ kiezen. De leerlingen worden gespeeld door andere deelnemers en de jury.
  • Groepsactiviteit: deze groepsdiscussie is gebaseerd op een situatie die je hoogstwaarschijnlijk zult tegenkomen in je toekomstige job als leraar. Bereid je voor om collectief en creatief te denken. Het doel van de oefening is om de groepsdynamiek te beoordelen van de kandidaten.
  • Zelfreflectiemoment: zelfkennis en reflectie zijn twee belangrijke onderdelen van ons programma. We organiseren daarom een kleine feedbacksessie. Dit type sessie geeft weer wat je tijdens het programma met je tutor zult ervaren.
  • Interview: een vrij traditioneel interview met twee rollenspellen. Dit is een manier om jou en jouw geschiktheid voor het programma op een veel dieper niveau te leren kennen.

“Geweldig rollenspel om te zien wat je in een klas kunt verwachten en vooral wat de vereiste vaardigheden zijn en de uitdagingen die je zal moeten aangaan.”

Wie is de jury?

Naast de leden van het team Werving & Selectie, kunnen ook andere teamleden van Teach for Belgium als jury zetelen tijdens selectiedagen. Ook externe beoordelaars die ervaring hebben met onderwijs en human resources maken deel uit van de jury. De jury is dus zeer breed wat betreft profielen.

“De evaluatoren zijn heel ondersteunend en open en ze luisteren naar ons.”

Veel succes op jouw selectiedag!

Vond je dit artikel leuk? Deel het met je netwerk!

Lees ook...

Ontmoet Philiep

Philiep, 59 jaar, studeerde toegepaste economische wetenschappen, deed aansluitend een MBA en rolde het zakenleven in. Na 35 jaar aan de bedrijfstop is hij klaar

Lees meer »

Ontmoet Michaëla

Michaëla, 26 jaar, studeerde Afrikaanse studies aan de UGent en droomde er eigenlijk altijd al van om als historisch onderzoeker te werken. Toch koos zij

Lees meer »

Ontmoet Yamina

Yamina, rechtsgeleerde van opleiding met een bijkomend diploma in economie, werkte 25 jaar als juriste. Vorig jaar koos ze voor een switch naar het onderwijs

Lees meer »

Inschrijven voor onze newsletter

* indicates required
NL
This site is registered on wpml.org as a development site.