Het effect van een compliment

Wat een compliment kan doen met een persoon!

‘Op mijn werk zonder twijfelen op alles JA, in mijn privéleven iets meer NEE zeggen, om de twee dagen lopen (en daarmee mijn cellulitis aanvechten), elke week één iets uit een kookboek maken, Frans leren schrijven zonder spelfouten, meer fruit eten, mijn lesvoorbereidingen een week op voorhand maken, …’

Aan ideeën voor goede voornemens had ik geen gebrek. Helaas geldt ook bij voornemens: overdaad schaadt. Volgens De Flair verdubbelen de slaagkansen als je jouw energie kanaliseert op slechts één voornemen. Deze wetenschappelijke bron kon ik niet negeren, dus nam ik mijn groene stylo (oh ja, want ik ben een progressieve leraar) en begon met schrappen. Na lang wikken en wegen, werd het voornemen voor 2019: ‘elke dag minstens één compliment geven aan een leerling.

Ziezo, het moeilijkste werk was achter de rug. Als ik uit een ellenlange lijst met voornemens één kan selecteren, dan zijn lesvoorbereidingen, klasmanagement en vechten tegen de ongelijkheid in het onderwijs een fluitje van een cent.

Met mijn nieuwe voornemen in het achterhoofd was ik klaar om terug voor de schoolbanken te gaan staan en les te geven. De eerste twee weken waren fantastisch. Ik smeet met complimenten, leerlingen fleurden op, sporadisch kreeg ik een compliment terug, maar dan kwam week drie. De opgeladen batterij was terug volledig leeggelopen, de kerstvakantie leek drie maanden geleden en een leerling vroeg me of ik zwanger was – had ik toch beter het lopen als voornemen genomen? – Kortom ik was niet in de mood om complimenten te geven.

Geen gemaar! Met de trein van 6u45, met Pradazakken onder mijn ogen, sleepte ik me naar Schaarbeek. Alweer een dag Nederlands geven aan Franstalige leerlingen. Vandaag stond de negatie (niet of geen) voor het eerste middelbaar en reclamewijsheid voor het zesde op het programma. En daar was het dan, een compliment: “madame, c’est la première fois que j’adore le néerlandais. Vous arrivez vraiment à motiver les élèves et il n’y a pas beaucoup de profs qui peuvent faire ça pour le néerlandais. Félicitations.” Mijn dag, mijn maand was goed. Fier als een gieter terug naar huis. Gemotiveerd beginnen aan mijn lesvoorbereidingen, projecten op poten zetten, … alles kon ik aan. Wat een compliment kan doen met een persoon!

Er was terug nieuw leven in mijn voornemen geblazen. Ik slaag er niet elke dag in, maar de dagen dat ik geen compliment geef, ben ik toch maar mooi aan het vechten tegen de ongelijkheid in het onderwijs. Als deelnemer van Teach for Belgium geef ik namelijk les in een school met veel leerlingen die een lage socio-economische achtergrond hebben (ook wel een concentratieschool genoemd). Wanneer ik geen complimenten geef, ben ik dus nog steeds bezig met de slaagkansen van een groep leerlingen te verhogen. Het is een job met veel ups en downs. Het put me uit, het mat me af, maar het geeft mij zoveel terug. Ik heb alleszins nog geen seconde spijt gehad van mijn voornemens van januari 2017: het onderwijs instappen, een job met relevantie zoeken, mij aansluiten bij Teach for Belgium.

Proficiat! Je hebt het volledige artikel gelezen. Wat goed van je!

En misschien kan ik je ook feliciteren in de toekomst? “Proficiat, je bent geselecteerd voor Teach for Belgium. Jij mag nu mee vechten tegen de ongelijkheid in ons onderwijs.”

Marie, Master Pedagogische Wetenschappen,
nu leerkracht Nederlands in Franstalig onderwijs.

Vond je dit artikel leuk? Deel het met je netwerk!

Lees ook...

Ontmoet Alumnus Stijn

  In 2021 maakte Stijn de overstap naar het onderwijs en vervoegde de cohorte Meraki die van 2021 tot 2023 het Teach for Belgium-leiderschapstraject doorliep.

Lees meer »

Inschrijven voor onze newsletter

* indicates required
NL
This site is registered on wpml.org as a development site.