Michaëla, 26 jaar, studeerde Afrikaanse studies aan de UGent en droomde er eigenlijk altijd al van om als historisch onderzoeker te werken. Toch koos zij er na haar studies voor om aan de slag te gaan als leerkracht via Teach for Belgium en startte deze zomer aan ons leiderschapsprogramma. Vanaf september zal ze Nederlands en Frans geven in het Brussels Nederlandstalig onderwijs. Een portret van een jonge ambitieuze leerkracht die hoog mikt voor haar leerlingen…ontmoet Michaëla! 

Tijdens mijn studies besefte ik dat de branche van historisch onderzoek mij toch minder lag en ging ik, al voordat ik afgestudeerd was, op zoek naar iets anders. Ik kwam Teach for Belgium online tegen, puur toevallig eigenlijk, maar voelde mij wel meteen aangesproken door de missie en visie. Ook de getuigenissen van deelnemers die ik las maakten mij wel heel nieuwsgierig. Ik herkende ook een alumna van het programma, en dat deed me beseffen: ‘zij heeft dat gedaan, dus dan kan ik dat ook’. Zo heb ik dan uiteindelijk de stap gezet om mee te doen aan de selectie. 

Ik had nog nooit echt voor een klas gestaan, alleen af en toe wat bijles gegeven, dus ik vond het best spannend, maar wat mij vooral aansprak was het besef dat leerkracht zijn zoveel meer is dan alleen puur lesgeven. Het is echt leren hoe je de leerlingen ondersteunt en hoe je niet alleen de leerlingen, maar ook hun buurt kunt betrekken in hun leer- en ontwikkelproces. Ook het omgaan met uitdagend gedrag en moeilijke situaties hoort daarbij. Er zijn zoveel meer opties dan gewoon meteen een leerling de klas uitsturen. Echt leren luisteren naar leerlingen en begrijpen waarom ze bepaald gedrag vertonen is superbelangrijk, en daar wordt bij Teach for Belgium wel echt de nadruk op gelegd. Daarnaast leer je je eigen reacties ook reguleren en verbinding creëren met de leerlingen.

 

“Leerkracht zijn is zoveel meer dan alleen puur lesgeven. Het is ook echt leren de leerlingen te ondersteunen, naar hen te luisteren en te proberen begrijpen waarom ze bepaald gedrag vertonen.”

Ik was me al wel bewust van het feit dat niet alle leerlingen gelijke onderwijskansen krijgen. Persoonlijk heb ik het nooit meegemaakt, maar ik ken de verhalen van leerlingen met een migratieachtergrond die veel sneller een B- of C-attest krijgen. Vaak is dit gebaseerd op vooroordelen of de assumptie dat een leerling eerder thuishoort in het beroepsonderwijs enkel omdat er thuis geen Nederlands gesproken wordt bijvoorbeeld.

Een leerkracht kan hier echt een verschil maken, want wanneer je zonder vooroordelen en met een open blik naar àlle leerlingen en hun talenten kan kijken, en enkel het beste wil voor je leerlingen, kan je echt voorkomen dat iemand onterecht of te snel doorverwezen wordt naar een lagere richting. Dit is iets wat ik als leerkracht in de klas ook echt wil uitdragen.

“Een leerkracht kan echt een verschil maken. Wanneer je zonder vooroordelen en met een open blik naar àlle leerlingen en hun talenten kan kijken, en enkel het beste wil voor je leerlingen, kan je echt voorkomen dat iemand onterecht of te snel doorverwezen wordt naar een lagere richting.”

Uit mijn eigen schooltijd is mij persoonlijk één leerkracht echt bijgebleven. Meneer de Pijpere deelde zijn passie voor lezen met mij en heeft mijn liefde voor de letter echt aangewakkerd. Soms leende hij mij zijn boeken en zette mij aan tot lezen. Achteraf bespraken we samen de inhoud. Hij toonde echt interesse in mijn hobby en dit heeft mij sterk gemotiveerd. Als leerkracht wil ik dit nu meenemen in mijn lessen, leesvaardigheid zal in mijn klas dan echt een prominente plek innemen. Meneer de Pijpere zag mijn talent en mijn passie voor taal en voor lezen, ik wil dit ook bij mijn leerlingen doen. 

Ik wil een warme leerkracht zijn bij wie ze terecht kunnen met al hun vragen, maar bovenal wil ik iemand zijn die hen stimuleert om hoog te mikken en groots te dromen. Ik wil hen leren studeren en hun meegeven dat het hoger onderwijs ook voor hen is weggelegd. Hun de boodschap geven: ‘jij hoort ook daar, er is een plek voor jou, jij kunt het ook. Ik heb het gekund, jij kunt het ook, met de juiste ondersteuning’. Representatie blijft superbelangrijk, ook in het hoger onderwijs. 

“Ik wil een leerkracht zijn die de leerlingen stimuleert om hoog te mikken en groots te dromen. Hun meegeven dat het hoger onderwijs ook voor hen is weggelegd, dat er daar ook een plek is voor hen. Representatie blijft superbelangrijk, ook in het hoger onderwijs.”

Als ik terugkijk op de eerste 2 weken zomerinstituut bij Teach for Belgium en daarna de start in de zomerschool zie ik hoe hard ik al gegroeid ben en hoe ik meer vertrouw op het proces. Ik was in het begin heel hard gericht op de didactiek, en op het hoe en wat lesgeven. Ik had minder aandacht voor klasmanagement want dacht dat dat wel vanzelf zou komen. Nu ik lesgeef in de zomerschool merk ik op dat ik de onderwijstechnieken die we tijdens de eerste 2 weken geleerd hebben toch wel systematisch toepas en dat dit echt een verschil maakt. De leerlingen doen goed mee, ze zijn beleefd, ze luisteren als ik iets zeg. 

Ik heb altijd een warme maar strikte leerkracht willen zijn. Het strikt zijn zit er automatisch in bij mij, maar dit kunnen combineren met een warme aanpak is iets dat ik echt geleerd heb bij Teach for Belgium. De stap naar het onderwijs had ik zonder dit programma niet gezet. De ondersteuning van de mentoren en de community hebben voor mij het verschil gemaakt. Heel de Teach for Belgium-gemeenschap voelt een beetje als familie.

“Nu ik lesgeef in de zomerschool merk ik op dat ik de onderwijstechnieken die we tijdens de eerste 2 weken geleerd hebben bij Teach for Belgium toch wel systematisch toepas en dat dit echt een verschil maakt. De stap naar het onderwijs had ik zonder dit programma niet gezet.”

Het mooiste om te zien bij de leerlingen is hun vooruitgang. Ik geef nu in de zomerschool Nederlands aan Nederlandstaligen, maar ook aan OKAN-leerlingen, en na een paar dagen kon ik al een duidelijk verschil zien in hun niveau. Het is zo fijn die progressie te zien, en dit is tegelijkertijd een bevestiging voor mij dat ik goed bezig ben.
Vanaf september geef ik les in het eerste en tweede middelbaar in het Nederlandstalige school in Brussel, en eerlijk gezegd vind ik het best spannend. Ik weet dat ik mijn mentor niet meer dagelijks, maar één keer per maand ga zien, en dat gaat even aanpassen zijn. Aan de andere kant kijk ik uit naar de sfeer op school en heb ik echt zin om alles wat ik deze zomer geleerd heb toe te passen in de klas.

Deze zomer verwelkomen we een gloednieuwe cohorte leerkrachten (in spe) die de 394 leerkrachten vervoegen die al eerder via Teach for Belgium de stap naar het onderwijs zetten. Gedurende 2 weken volgen zij een intensieve didactisch-pedagogisch trainingsprogramma om dan aansluitend 2 weken les te geven aan Brusselse leerlingen in onze zomerschool. Vanaf 1 september starten ze voor de klas en worden ze twee jaar opgevolgd en gecoacht door een Teach for Belgium-mentor. Volg hier de verhalen van onze nieuwe cohorte en ontmoet onze Teach for Belgium-leerkrachten! 

Vond je dit artikel leuk? Deel het met je netwerk!

Lees ook...

Ontmoet Michaëla

Michaëla, 26 jaar, studeerde Afrikaanse studies aan de UGent en droomde er eigenlijk altijd al van om als historisch onderzoeker te werken. Toch koos zij

Lees meer »

ontmoet Yamina

Yamina, rechtsgeleerde van opleiding met een bijkomend diploma in economie, werkte 25 jaar als juriste. Vorig jaar koos ze voor een switch naar het onderwijs

Lees meer »

Ontmoet Alumna Els

In 2017 maakte Els de overstap naar het onderwijs en vervoegde de cohorte Colibro die van 2017 tot 2019 het Teach for Belgium-leiderschapstraject doorliep. Ondertussen

Lees meer »

Inschrijven voor onze newsletter

* indicates required
NL
This site is registered on wpml.org as a development site.