Artikel verschenen in krantje van Psychokring Leuven, maart 2020.

Mishka is afgestudeerd als orthopedagoge (Onderwijswetenschappen) aan de KUL. Ondertussen werkt ze als zorgcoördinator in de Brusselse school Anneessens Funck en heeft ze er twee jaar als Teach for Belgiumleerkracht opzitten. Een job in het onderwijs was echter niet haar eerste keuze. Waarom Mishka toch voor leerkracht heeft gekozen, en specifiek voor Teach for Belgium, lees je in dit artikel.

In het middelbaar was Mishka er rotsvast van overtuigd dat ze nooit leerkracht zou worden. Ze veranderde echter van mening toen ze tijdens haar bachelor leerde over de ongelijke kansen in het onderwijs. “Toen kwam de passie om te vechten tegen de ongelijkheden in het onderwijs.” Teach for Belgium gaf haar het vertrouwen en de ondersteuning om deze wens te laten uitkomen. Na haar studies schreef Mishka zich onmiddellijk in voor het programma van Teach for Belgium. “Het doel van Teach for Belgium, gelijke onderwijskansen voor iedereen, is voor mij iets heel belangrijk. Teach for Belgium gaf voor mij ‘het concrete’ dat ik miste in de drijfveer die ik al had. Ik kon met hen écht iets veranderen. Ik twijfelde geen seconde en schreef me in!”

Door het zomerprogramma kreeg ik het vertrouwen dat ik nodig had: als ik dit in de zomer kan, kan ik dit op 1 september ook!”. Teach for Belgium biedt een leiderschapsontwikkelings-programma aan waarin je ondersteund en gevormd wordt om vervolgens twee jaar voltijds les te geven in een secundaire school met een hoog percentage aan kwetsbare jongeren. Op deze manier wil de vzw de sociale ongelijkheden aanpakken en de deelnemers tot inspirerende leerkrachten en ‘social changemakers’ vormen.

Dankzij Teach for Belgium heeft Mishka niet enkel geleerd hoe je bijvoorbeeld moet lesgeven en handelen in een moeilijke klassituatie maar de Teach for Belgiumervaringen werpen ook hun vruchten af bij haar nieuwe job als zorgcoördinator in een Brusselse school. “Deze ervaring is nodig om het zorgbeleid van de school mee uit te schrijven. Ik kan meepraten met de leerkrachten op school omdat ik zelf weet hoe het is om voor de klas te staan.”quote mishka

Als laatste, voor de twijfelaars onder ons, volgende mooie en motiverende woorden van Mishka: “Doen! Het is een hele ervaring die in alle opzichten verrijkend is. Onderwijs is iets waar elke persoon in ons land mee in aanraking komt, dus we kunnen wel echt een verschil maken door gemotiveerde leerkrachten voor de klas te zetten.”

Artikel door Lotte Lenaerts.

Vond je dit artikel leuk? Deel het met je netwerk!

Lees ook...

Ontmoet Michaëla

Michaëla, 26 jaar, studeerde Afrikaanse studies aan de UGent en droomde er eigenlijk altijd al van om als historisch onderzoeker te werken. Toch koos zij

Lees meer »

ontmoet Yamina

Yamina, rechtsgeleerde van opleiding met een bijkomend diploma in economie, werkte 25 jaar als juriste. Vorig jaar koos ze voor een switch naar het onderwijs

Lees meer »

Ontmoet Alumna Els

In 2017 maakte Els de overstap naar het onderwijs en vervoegde de cohorte Colibro die van 2017 tot 2019 het Teach for Belgium-leiderschapstraject doorliep. Ondertussen

Lees meer »

Inschrijven voor onze newsletter

* indicates required
NL
This site is registered on wpml.org as a development site.