Het is geen geheim dat een goed leider sterke emotionele en relationele vaardigheden nodig heeft om in onze complexe wereld te navigeren. Een emotioneel intelligente leerkracht-leider weet hoe hij of zij zijn of haar eigen emoties kan herkennen in het licht van de uitdagingen van de klas, hoe hij of zij deze kan reguleren en hoe hij of zij de meest geschikte reacties en gedragingen kan kiezen, om het leerproces en de ontwikkeling van leerlingen optimaal te stimuleren.
Daarom nodigen we leerkrachten uit om te investeren in zelfreflectie. Hoe beter je weet wie je zelf bent en hoe je functioneert, hoe sterker je in je schoenen staat voor de klas. Alleen door meer zelfbewustzijn te ontwikkelen, kan je ruimte voor jezelf creëren om (binnen en buiten de klas) gerichte keuzes te maken. Hoe beslis ik bijvoorbeeld hoe ik moet reageren op een denigrerende opmerking van een leerling?
We moedigen leerkrachten aan om na te denken over de concepten van de dramadriehoek (Karpman) en zijn deugdzame tegenhanger, de groeidriehoek (Emerald). Hoe kan ik me als leerkracht bewuster worden van mijn houding als ik geconfronteerd word met een probleem in de klas? En hoe kan ik overschakelen naar een interessantere positie (in de dramadriehoek) als ik me realiseer dat ik te lang in de dramadriehoek ben blijven hangen?

Nog een stapje verder gaan en je educatief leiderschap ontwikkelen?
Ontdek en download onderstaande fiches over emotionele intelligentie, fundamentele waarden, emoties, leerzones, …

Wil jij ook meedoen aan ons programma en meer leren over zelfreflectie en emotioneel bewustzijn? Bekijk de mogelijkheden van het programma van Teach for Belgium en laat je twee jaar lang trainen en begeleiden om de leerkracht te worden die het verschil maakt.