Yamina, rechtsgeleerde van opleiding met een bijkomend diploma in economie, werkte 25 jaar als juriste. Vorig jaar koos ze voor een switch naar het onderwijs en startte met lesgeven. Hier merkte ze dat het niet zo evident was om een klas te managen en ging op zoek naar meer ondersteuning. Sinds deze zomer maakt ze deel uit van de elfde Teach for Belgium-cohorte en gaat in september aan de slag als leerkracht wiskunde en Frans in een Nederlandstalige school in Brussel. Een kort portret van een inspirerende dame die samen met haar leerlingen wil groeien…ontmoet Yamina !

Ik heb gekozen voor een switch naar het onderwijs omdat ik doorheen mijn carrière gemerkt heb dat ik eigenlijk heel graag met met mensen werk en hierbij graag een coachende rol opneem. Ik bloei op wanneer ik in een omgeving ben waar conflicten op een positieve manier benaderd worden en waar naar een gemeenschappelijk doel toegewerkt wordt. Lesgeven betekent de leerlingen begeleiden in hun groei- en leerproces en hen in zekere zin coachen, en zelfs al moet je daar soms wat strenger zijn, dit is een strengheid is om iemand te laten groeien, niet om iemand af te breken. Het is voor mij als leerkracht heel belangrijk om op een positieve manier voor de klas te staan en de leerlingen op een positieve manier te benaderen. Dit staat mij ook toe om zelf te groeien, in mijn reacties naar leerlingen, maar ook naar collega’s, en zelfs naar vrienden. Door met jongeren te werken weet ik dat ik zelf ook heel hard zal groeien.

“Het is voor mij als leerkracht heel belangrijk om op een positieve manier voor de klas te staan en de leerlingen op een positieve manier te benaderen.”

Ik heb al kort lesgegeven vorig jaar, ook in Brussel, waardoor ik al een beetje kon proeven van het onderwijs, en ik merkte dat het helemaal niet zo evident was om een klas te managen. Met Teach for Belgium leer ik nu hele specifieke onderwijstechnieken die mij hierbij heel hard zullen helpen. Ik was me in het begin niet actief bewust van de onderwijsongelijkheid in België en hoe dat dit kan ontstaan. Het is daarom des te meer een uitdaging om mijn wereld open te trekken en hokjesdenken tegen te gaan. Ik ben ervan overtuigd dat er in elke klas potentieel zit, ongeacht de achtergrond van de leerlingen. Goede leerkrachten met goede onderwijstechnieken zijn natuurlijk overal nodig maar ik denk wel dat het cruciaal is om eerst daar waar de nood (o.a. aan leerkrachten) het hoogst is de focus te leggen, en dat is precies wat Teach for Belgium doet. Ik stond vorig jaar ook al in een school die met de organisatie samenwerkt en het contact met de leerlingen was enorm warm, en ik besefte dat ik heel veel van de leerlingen kan leren.

“Ik ben ervan overtuigd dat er in elke klas potentieel zit, ongeacht de achtergrond van de leerlingen.”

Het is ondertussen al week twee van het Zomerinstituut van Teach for Belgium en ik ben heel hard onder de indruk van de verschillende aanpakken op menselijk vlak. Zo zijn er bijvoorbeeld modules rond vooroordelen, emoties, veerkracht, … Als leerkracht moet je eerst goed voor jezelf zorgen voordat je sterk voor de klas kan staan. Dit had ik niet direct verwacht, maar het maakt de training wel heel compleet. Ik vind ook de onderwijstechnieken heel fijn, het geeft echt houvast en je krijgt de gelegenheid om in een veilige en opbouwende context te leren. Enerzijds is de theorie goed om het geheel te begrijpen maar ook het praktische gedeelte is heel belangrijk, vooral omdat je voor verschillende contexten geplaatst wordt en gevraagd wordt om te oefenen..

“Ik vind ook de onderwijstechnieken heel fijn, het geeft echt houvast en je krijgt de gelegenheid om in een veilige en opbouwende context te leren.”

Alles bijeen is het een puzzel die in elkaar valt, en zo sta je in september goed voorbereid voor de klas in september. We bereiden nu ook al de lessen van de  ZomerAcadémied’Été stapje voor stapje voor, dat laat toe om fouten te maken. Zo heb ik geleerd dat te veel voorbereiden averechts kan werken. Met vallen en opstaan als deelnemer groei je. Het is een mooi groei-, en ook een beetje een persoonlijk ontwikkelingsproces.

Ik ben voor nu vooral erg benieuwd naar de eerste dagen van de zomerschool, om te zien of het gaat lukken om alles in de praktijk toe te passen!

 

Deze zomer verwelkomen we een gloednieuwe cohorte leerkrachten (in spe) die de 394 leerkrachten vervoegen die al eerder via Teach for Belgium de stap naar het onderwijs zetten. Gedurende 2 weken volgen zij een intensieve didactisch-pedagogisch trainingsprogramma om dan aansluitend 2 weken les te geven aan Brusselse leerlingen in onze zomerschool. Vanaf 1 september starten ze voor de klas en worden ze twee jaar opgevolgd en gecoacht door een Teach for Belgium-mentor. Volg hier de verhalen van onze nieuwe cohorte en ontmoet onze Teach for Belgium-leerkrachten! 

Vond je dit artikel leuk? Deel het met je netwerk!

Lees ook...

Ontmoet Philiep

Philiep, 59 jaar, studeerde toegepaste economische wetenschappen, deed aansluitend een MBA en rolde het zakenleven in. Na 35 jaar aan de bedrijfstop is hij klaar

Lees meer »

Ontmoet Michaëla

Michaëla, 26 jaar, studeerde Afrikaanse studies aan de UGent en droomde er eigenlijk altijd al van om als historisch onderzoeker te werken. Toch koos zij

Lees meer »

Ontmoet Yamina

Yamina, rechtsgeleerde van opleiding met een bijkomend diploma in economie, werkte 25 jaar als juriste. Vorig jaar koos ze voor een switch naar het onderwijs

Lees meer »

Inschrijven voor onze newsletter

* indicates required
NL
This site is registered on wpml.org as a development site.