Ellen, 24, uit Oostende koos ervoor om leerkracht te worden in Brussel. Ze verhuisde in 2018 definitief naar de hoofdstad, aangetrokken door de kracht van verandering en begon haar eerste jaar als leerkracht in 2020. De kennismaking met Teach for Belgium maakte het plaatje compleet: leerkracht Nederlands worden in Brussel zou haar nieuwe missie worden.

“Ik voelde direct een klik, dit is het voor mij. Het was net dat tikkeltje meer dat ik zocht en dat ik doorheen mijn leven had gemist”

Ver van thuis

De keuze om leerkracht te worden in Brussel en er te wonen was een grote stap voor de Oostendse Ellen Rouzée.  Ze besloot om de angst van haar omgeving achter zich te laten en keek er volop naar uit om voor de klas te staan in het Regina Pacis Instituut te Laken. Haar eerste weken als leerkracht Nederlands waren soms ook moeilijk. De mis-match tussen de Brusselse context en gegeven leerstof maakte deel uit van de eerste uitdagingen.

“Ik miste de aanpassing van de leerstof aan de Brusselse tweetalige context. Ik had veel liever authentieke Brusselse verhalen gehad dan generieke handboeken Nederlands voor mijn leerlingen. Indien er een Brussels handboek voor lessen Nederlands zou bestaan, ben ik zeker dat de leerlingen veel meer interesse zouden hebben voor de Nederlandse taal”.

De Brusselse context bracht Ellen ook veel nieuwe inzichten bij en al snel werd duidelijk dat de band met haar leerlingen prioritair zou zijn. “Ik voel dat de impact beetje per beetje komt door de band met de leerlingen en dat dit zeker nog sterker zal worden met de tijd. Sommige leerlingen vertellen mij dat ze het gevoel hebben dat ik graag naar hun klas kom, wat ook het geval is en daarvoor doe ik het.”

“Zet al wat je denkt over Brussel aan de kant en begin opnieuw. Sta er niet bij stil want je zal meer mooie verhalen horen dan slechte. Mijn raad is dus om er gewoon voor te gaan.”

Elke dag nieuwe ontdekkingen.

De combinatie van het verhuizen naar Brussel en het lesgeven is voor Ellen enkel maar positief. Het werd een dagelijkse spiegel die aantoont hoe hardnekkig bepaalde overtuigingen zijn en waaruit dagelijks lessen uit getrokken kunnen worden.

“Lesgeven in Brussel voor mij in één woord? Boeiend. Het is die openheid en de mindset van de leerlingen die mij soms echt omverblaast. Het feit dat ik op één vraag een arsenaal aan doordachte argumenten voorgeschoteld krijg heeft mij sinds dag één gekenmerkt. Een duidelijk gevolg van de dynamiek die leeft in de stad.”

Ze leerde hier ook uit en kwam tot het besluit dat je eigen authenticiteit heel belangrijk is voor de klas “Leerlingen appreciëren ook jouw waarheid en door de band te versterken kan je ook gewoon open zijn met je leerlingen”

Dankzij die openheid leert Ellen zelf elke dag bij en beseft ze dat het voor de klas staan geen toneelstuk hoeft te zijn.  

Wil jij net zoals Ellen inzetten voor gelijke kansen in het onderwijs?

Stel je dan kandidaat voor Teach for Belgium!

Vond je dit artikel leuk? Deel het met je netwerk!

Lees ook...

Ontmoet Alumnus Stijn

  In 2021 maakte Stijn de overstap naar het onderwijs en vervoegde de cohorte Meraki die van 2021 tot 2023 het Teach for Belgium-leiderschapstraject doorliep.

Lees meer »

Inschrijven voor onze newsletter

* indicates required
NL
This site is registered on wpml.org as a development site.