Tutor zijn bij Teach for Belgium

“Na 13 jaar wiskunde, fysica en chemie te geven in een school, wilde ik graag iets anders. Door tutor te worden had ik het gevoel dat ik een andere, misschien wel grotere, impact kon hebben op de ongelijkheid in het onderwijs” (Julie).

Maar wat betekent dat nu, tutor zijn bij Teach for Belgium?

Onze tutors hebben een vormende en coachende rol waarbij de deelnemers gedurende 2 jaar individueel begeleid worden. Hun takenpakket begint al tijdens de zomer: “Samen met het training-team zorgen we voor een stevige zomeropleiding waarbij we proberen om de deelnemers zo goed mogelijk klaar te stomen voor hun eerste stap in het onderwijs” (Vinciane). Tijdens het schooljaar gaan de tutors hun deelnemers minstens een keer per maand observeren. “Ik ondersteun hen op verschillende manieren: feedback geven na lesobservaties, coaching, lesvoorbereidingen, eventueel co-teachen of gewoon een luisterend oor bieden wanneer ze dit nodig hebben” (Jim). De tutors organiseren ten slotte ook samenkomsten waar de deelnemers hun ervaringen kunnen uitwisselen en samenwerken.

In België stopt de helft van leerkrachten secundair onderwijs binnen de 5 jaar. De eerste jaren blijken heel uitdagend te zijn en startende leerkrachten voelen zich vaak aan hun lot overgelaten. De motivatie om tutor te worden kwam voor Vinciane vooral uit dat probleem voort: “Ik wou beginnende leerkrachten steunen om aan hun veerkracht te werken en hen gemotiveerd voor de klas te houden. Zo werk ik mee tegen de uitval van leerkrachten in het onderwijs”. Ook tutor Jim merkt op dat heel wat startende leerkrachten het moeilijk hebben in de klas: “Als Teach for Belgium mensen zoekt, traint en ondersteunt om voor het beroep van leerkracht te kiezen bij kwetsbare leerlingen, dan werk ik hier graag aan mee”.

En of de tutors van hun job houden! Yohann vindt het geweldig om de deelnemers te leren kennen in de zomer en vervolgens hun evolutie te zien als leerkracht. Ook Julie vindt het mooi om haar deelnemers te zien groeien en een vertrouwensrelatie met hen op te bouwen. Bovendien hebben de tutors ook heel wat aan elkaar: “Het is fantastisch om over onderwijs te praten met ervaren en gedreven collega’s” (Nicolas). En Jims favoriete aspect aan zijn rol als tutor? “Zelf kunnen bijleren van de deelnemers”!

Vond je dit artikel leuk? Deel het met je netwerk!

Share on facebook
Share on linkedin
Share on whatsapp