Onze talentvolle Student Board

De Student what ?

Vóor alle deelnemers, alumni, vrijwilligers, teamleden en partners, draait het bij Teach for Belgium om één doelgroep: de leerlingen. Een onmisbaar orgaan in onze organisatie is dan ook de Student Board, een groep van leerlingen die geselecteerd werden uit de partnerscholen van Teach for Belgium. Vanuit hun perspectief geven ze feedback en advies over het programma zodat dit continu wordt bijgesteld.  Daarbij durven ze ook aan onze leerkrachten te zeggen wat ze nodig hebben als leerlingen. “Ons doel is eigenlijk om de organisatie info en perspectief te geven over de strategische beslissingen die ze volgens ons moeten nemen om hun missie te bereiken » (Jessy).

Een bron van talenten

De jongeren maken niet enkel deel uit van de Student Board om ons advies te geven, maar ook om hun persoonlijke vaardigheden te ontwikkelen. Dit doen ze door workshops te volgen, interviews af te nemen, presentaties te geven, deel te nemen aan educatieve reizen, enz. Wij vroegen de huidige leden hoe ze hun talenten in de Student Board kunnen inzetten. Safia geeft meteen aan dat ze met haar nieuwsgierigheid de journaliste van de groep kan zijn: “Ik zal veel vragen stellen om op die manier veel informatie te krijgen en samen met de andere leden van de Student Board een antwoord op die vragen te vinden. “  Zij vormt misschien wel een goed duo met Aicha, die heel graag met een fototoestel in de weer is. Naast haar liefde voor de camera, denkt Aicha ook goed advies te kunnen geven over het onderwijs: “Ik kan nieuwe ideeën geven om het Belgische schoolsysteem te verbeteren, want ik heb voordien in Marokko gestudeerd. Daardoor zie ik dat er positieve en negatieve punten zijn… negatieve punten die verbeterd kunnen worden.”

Voor elk wat wils

We mogen wel stellen dat de talentenbron in de Student Board een onuitputbare bron is. Er is voor elk wat wils, want iedereen kan op zijn of haar manier iets betekenen voor de groep. “Met mijn humor kan ik de groep oppeppen wanneer nodig zodat we af en toe kunnen lachen en een ontspannen sfeer hebben” (Noaim). “Ik ben meer iemand die goed voor een publiek kan spreken. Geef me een microfoon en ik zal een speech geven van 3 uur lang” (Hassan). “Ik ben een betrouwbaar persoon en vind het belangrijk om een wederzijds vertrouwen te creëren tussen leerkrachten en leerlingen” (Nouhayla). Tot slot geeft Jessy nog aan op strategisch niveau vooral een troef te kunnen zijn. Hij is ambitieus, slim en interesseert zich ontzettend voor de politiek. Hebben we hier een minister in spé?

Het verschil maken

Uiteindelijk willen de leerlingen van de Student Board vooral één ding: het verschil maken. Met hun opvattingen over het onderwijs willen zij meestrijden tegen de ongelijkheden in de maatschappij. Gedurende 1,5 jaar mogen zij de rollen eens omdraaien en zelf iets bijleren aan de Teach for Belgium leerkrachten. Ze leren hierdoor ook op te komen voor zichzelf en samen te werken met anderen. Over een win-win situatie gesproken!

Vond je dit artikel leuk? Deel het met je netwerk!

Lees ook...

Ontmoet Alumnus Stijn

  In 2021 maakte Stijn de overstap naar het onderwijs en vervoegde de cohorte Meraki die van 2021 tot 2023 het Teach for Belgium-leiderschapstraject doorliep.

Lees meer »

Inschrijven voor onze newsletter

* indicates required
NL
This site is registered on wpml.org as a development site.