Ontmoet Tanya #DiverseLeraarskamer

Er is een lerarentekort in Antwerpen. Tegelijkertijd valt op dat het aantal leerkrachten met een migratieachtergrond laag is. Nochtans zijn de Antwerpse klassen veel diverser geworden. Deze diversiteit is niet vertegenwoordigd in het lerarenkorps. Het is op dit moment onvoldoende duidelijk hoe dit komt en welke drempels en kansen er zijn.

Met het project “Diverse Leraarkamers” wil de Stad Antwerpen inzetten op coaching en begeleiding van startende leerkrachten met een migratieachtergrond, zodat deze leerkrachten in het onderwijs blijven werken. Vanuit Teach for Belgium hebben wij 3 collega’s die zich inzetten voor dit project, Klaartje Volders, Majida Ouassak en Adam Lugungu Maketa.

Wij namen de tijd om één van de deelnemers van het project Tanya Gezgen, een aantal vragen te stellen.

Welk compliment/reactie/feedback van een leerling zal je altijd bijblijven?

Een meisje zei tegen me: “U bent oprecht een goede leerkracht. Ik kijk enorm op naar u. U bent een voorbeeld, een rolmodel voor mij.”

Wat geeft je energie/houdt je gemotiveerd? Ik ben leerkracht want …

Ik ben leerkracht omdat ik deel wil uitmaken van de persoonlijke groei van de leerlingen en mee kunnen bepalen dat ze betekenisvolle beslissingen nemen naar de toekomst toe.

Wat zijn de drie belangrijkste eigenschappen waarover een leerkracht volgens jou moet beschikken en waarom?

In eerste instantie ben je als leerkracht in staat om de leerlingen een luisterend oor te bieden zonder oordeel en met oprechte interesse. Ten tweede ben je authentiek, je blijft met andere woorden trouw aan jezelf, je innerlijke drijfveren, zeg maar. Ten slotte beschik je over een gezonde dosis kritisch denkvermogen en zelfreflectie.

 

Beschrijf in ongeveer drie zinnen je ideale school?

Een ideale school biedt de nodige ondersteuning aan de startende leerkrachten. Op hulp en begrip kunnen rekenen van de collega’s is ook onmisbaar. Last but not least, jezelf blijven ontplooien en naar een hoger niveau tillen zowel op spiritueel als op intellectueel vlak is voor mij ook van belang of misschien eerder een vereiste.

Wil je nog graag iets over jezelf in the picture zetten? (een project waar je aan (mee)werkt, een methode die je graag wilt delen, een droom die je wilt verwezenlijken?

Je stapt het onderwijs binnen en komt snel tot de vaststelling dat je meer dan alleen een lesgever bent voor de leerlingen.

Vond je dit artikel leuk? Deel het met je netwerk!

Lees ook...

Ontmoet Alumnus Stijn

  In 2021 maakte Stijn de overstap naar het onderwijs en vervoegde de cohorte Meraki die van 2021 tot 2023 het Teach for Belgium-leiderschapstraject doorliep.

Lees meer »

Inschrijven voor onze newsletter

* indicates required
NL
This site is registered on wpml.org as a development site.