Ontmoet Alumni: Emma

Aan het einde van ons tweejarig programma worden de deelnemers van ons leiderschapsontwikkelingsprogramma alumni. Meer dan 2 van de 3 alumni zijn momenteel nog steeds leerkracht. De rest blijft ofwel actief in het brede onderwijsveld, maar neemt een andere functie op, of gaat voor een carrière in een andere sector.

Niettemin blijven wij ervan overtuigd dat al onze alumni, door de ervaring die zij hebben opgedaan, waardevolle ambassadeurs zijn én blijven in onze missie naar kwaliteitsonderwijs voor alle jongeren. Onze alumni worden vertegenwoordigd door een Raad van Alumni die regelmatig samenkomt met het Teach for Belgium-team. Samen denken we na over manieren om onze alumni te ondersteunen en aan te moedigen zodat ze zich kunnen inzetten voor een langdurige impact op de onderwijsgelijkheid in België.

Ontdek hieronder het verhaal van een van deze inspirerende profielen: Emma De Ruijter

“Ik had internationale politiek gestudeerd uit interesse om iets te betekenen voor de vele oneerlijkheden en mogelijkheden op globaal niveau. Al heel snel voelde ik dat de competitieve sfeer en belangenbehartiging in het beleidswerk niet mijn ding zou zijn, en kwam de oproep van TfB als geroepen!

Zo belandde ik als ‘Dynamo’ drie jaar voor de klas in Kuregem en werd ik ‘prof de néerlandais’. Ik deed het héél graag maar vond het tegelijk ook héél frustrerend. Ik wilde veel meer tijd kunnen vrijmaken voor iedere leerling en met hen de trajecten bewandelen die op dat moment nodig waren.”

“Zo ging ik aan de slag als jeugdstraathoekwerker in Molenbeek. Nadien kwam nog een job als vrijwilligerscoach dichter bij huis in Gent, een sabbatjaar (uiteindelijk een coronajaar) in het buitenland, een job bij de Stad Gent én tot slot een baby. Sinds maart 2022 werk ik bij vzw LEJO op het knooppunt tussen onderwijs en welzijn en ik durf voorzichtig zeggen dat ik er eindelijk mijn plekje heb gevonden. Ik begeleid jongeren – leerlingen – individueel of in groep op basis van hun eigen vragen en op hun eigen tempo. De jongeren inspireren ons om voor leerplekken en leerkansen te vechten waar vertrouwen, creativiteit en vrijheid centraal staan.

Mijn ervaring als leerkracht heeft mij ongelooflijk sterk gevormd en mij ontelbare lessen meegegeven. Ik dacht destijds door de woordenschatlijsten en grammaticaoefeningen heen soms een ‘intellectuele’ uitdaging te missen, maar was me er niet van bewust dat het een lange oefening in het ervaringsleren was. Zoveel jaren van reflectie later komen de inzichten allemaal naar de oppervlakte.”

Vond je dit artikel leuk? Deel het met je netwerk!

Lees ook...

Ontmoet Alumnus Stijn

  In 2021 maakte Stijn de overstap naar het onderwijs en vervoegde de cohorte Meraki die van 2021 tot 2023 het Teach for Belgium-leiderschapstraject doorliep.

Lees meer »

Inschrijven voor onze newsletter

* indicates required
NL
This site is registered on wpml.org as a development site.