Leerkracht Brussel: inspirator, kennisdeler, luisteraar, criticus, warmhartige diversiteitsomarmer, lathooglegger

Met een kersverse master bedrijfskunde op zak trok Maxence door Zuid-Amerika toen hij een ingeving kreeg: hij moest en zou leerkracht worden. Dit schooljaar vertolkt hij de taal van Molière voor het klaslokaal. Volgens taaltalent Lillofee was lesgeven echt niks voor haar was, en Brussel stond ver van haar bed. Sinds 1 september staat ze in Molenbeek voor de klas. Hans wilde als kind eigenlijk al stiekem leraar worden, maar ging toch voor biowetenschappen. Na meer dan 20 jaar aan internationale carrière komt hij terug bij zijn jongensdroom: lesgeven.  

Maxence, Lillofee en Hans kozen, samen met nog acht anderen, niet alleen voor het onderwijs, maar ook vol overgave voor Brussel.  

Dat het Brussels onderwijs onder druk staat is geen geheim. Toch vervult het Nederlandstalig onderwijsaanbod hier een uitermate belangrijke maatschappelijke rol.  

Brussel kenmerkt zich niet alleen door haar multiculturele en meertalige karakter, maar, met een doorsnee leeftijd van slechts 37,5 jaar en 20% aan jongeren onder de 18 jaar, ook door de sterke groei van een jonge Brusselse bevolking.  

Brusselse jongeren vormen de stad, zij zijn het boegbeeld van de diversiteit die onze stad zo bijzonder maken. Zij zijn de stad van morgen, zij geven onderwijs, mobiliteit en politiek nieuwe elan en vormen de stem van hun en de op hen volgende generatie.  

Meer dan ooit is het noodzaak om hen uit te rusten met de nodige bagage om de complexiteit van de hedendaagse (Brusselse) maatschappij te trotseren en hun uiteenlopende talenten te laten schitteren. Meer dan ooit hebben onze Brusselse jongeren,  voor wie opgroeien in moeilijke omstandigheden vaak bittere realiteit is, nood aan toekomstperspectief en een netwerk dat in hen gelooft en kansen creëert.  

Het beheersen van het Nederlands maakt daar belangrijk deel van uit. Met name in Brussel is het vlot spreken van zowel Frans als Nederlands primordiaal om jongeren kansen te bieden op de arbeidsmarkt en om sociale integratie te bevorderen. Bedrijven in Brussel worden steeds meertaliger en voor 50% van de vacatures in Brussel is kennis van zowel Frans en Nederlands een absolute vereiste. Waar vroeger door de meerderheid van de Brusselse inwoners Nederlands gesproken werd, is het echter nu slechts voor een klein percentage van de Brusselaars de thuistaal. Toch groeit het Nederlandstalig onderwijs in de hoofdstad sinds de jaren 80 gestaag, is 1 Brusselse leerling op 5 ingeschreven in een Nederlandstalige school, en is er sinds 2010 scholen zelfs plaatstekort in de bijna 60 secundaire scholen van het N-netwerk. De nood aan sterke, geïnspireerde leerkrachten met tevens een hart voor Brussel is dus groot.

Met het deelproject Teach for Brussels, gesteund door de VGC, zet Teach for Belgium samen met Onderwijscentrum Brussel daarom heel bewust hierop op: sinds 2020 zijn al ruim 30 zij-instromers gestart in één van onze Nederlandstalige partnerscholen in de hoofdstad en worden niet alleen door onze huiseigen tutoren begeleid en gecoacht, maar kunnen tevens beroep doen op de expertise van OCB-onderwijsbegeleiders die in deze school actief zijn. Daarnaast vindt er continue expertiseuitwisseling plaats; waar OCB geïnspireerd raakt door de specifieke onderwijstechnieken van Teach for Belgium, kan Teach for Belgium terecht bij OCB voor vormingsmodules over meertaligheid en ouderbetrokkenheid. Ook NEST, het coachingstraject op maat voor aanvangsbegeleiders, JOBX, een interactieve jobbeurs voor jongeren, en de zij-instromersbeurs zijn initiatieven die we samen vormgeven.  

De leerkracht in Brussel, de Brusselaar als leerkracht: zoveel meer dan gewoon iemand voor de klas. De inspirator, kennisdeler, luisteraar, criticus, warmhartige, diversiteitsomarmer, lathooglegger. De LeerKRACHT die het beste naar boven haalt bij de Brusselse leerlingen zodat zij met een nieuwsgierige maar kritische blik en een dosis compassie en verbondenheid ons Brussel van morgen vormgeven. 

Oh Brussel. Stad van bruisende diversiteit en smeltkroes van culturen. Stad van ketjes met talent en ambitieuze jongeren. Stad van ronkende auto’s, daverende trams, voorbijflitsende fietsers. Stad van groen, cultuur, street art, zondagmarkten en Stromae. Stad van tiktokkers op de metro en instagraminfluencers aan de Kunstberg. Stad van 1001 talen en nationaliteiten, verenigd onder de trotse noemer Brusselaar. Stad van jou en stad van mij.  

#leerkrachtbxl, #onderwijsinbrussel #lesgeveninbrussel 

Vond je dit artikel leuk? Deel het met je netwerk!

Lees ook...

Ontmoet Alumnus Stijn

  In 2021 maakte Stijn de overstap naar het onderwijs en vervoegde de cohorte Meraki die van 2021 tot 2023 het Teach for Belgium-leiderschapstraject doorliep.

Lees meer »

Inschrijven voor onze newsletter

* indicates required
NL
This site is registered on wpml.org as a development site.