Het eerste NEST-jaar onder de loep…

Dit jaar bereikte Teach for Belgium voor de eerste keer, bovenop onze deelnemers en alumni, meer dan 300 actoren uit het onderwijssysteem. Via het Erasmus+ NEST-project alleen al trainden en begeleidden we afgelopen schooljaar maar liefst 50 aanvangsbegeleiders in heel België, die op hun beurt 120 starters ondersteunden. Op Europees niveau werden zelfs meer dan 450 mentoren gevormd en werd er samengewerkt met verschillende ministeries, onderwijsexperten en andere Teach for All-partners. Dat mag in de verf gezet worden!

Wist je namelijk dat het cruciaal is om als startende leerkracht goed voorbereid te zijn op de complexe uitdagingen van het lesgeven op scholen met veel sociaaleconomisch kwetsbare leerlingen? Dat de juiste ondersteuning en coaching van starters in deze context juist daarom écht het verschil kan maken? En dat mentorschap op maat een duurzame impact kan hebben op starter én leerling?

Als je ooit al voor de klas hebt gestaan weet je vast nog wel hoe het was toen je er net aan begon. Met name dat eerste jaar is het vooral overleven en door de bomen het bos blijven zien. Goede aanvangsbegeleiding en een mentor die zowel coach als vertrouwenspersoon is kan daar soelaas bieden. Laat het NEST-project nu juist daarop inzetten: mentoren/ aanvangsbegeleiders sterker maken in hun coachende rol om starters op professioneel en psychisch-sociaal vlak een warm nest te bieden. Een ware win-win: leerkrachten voelen zich gesterkt en blijven duurzaam aan de slag in het onderwijs; hun groei in persoonlijke en onderwijsvaardigheden zorgt dan weer voor verhoogd welzijn en betere prestaties bij leerlingen.

Ondertussen hebben we het eerste projectjaar achter de rug en mogen we tevreden terugblikken op een inspirerend en leerrijk jaar voor onze mentoren. Zij kregen concrete kaders en handvaten aangereikt  voor zowel directieve als transformatieve coaching, namen hun eigen groeicurve kritisch onder de loep en stelden een persoonlijk ontwikkelingsplan aanvangsbegeleiding voor volgend schooljaar. Ook de samenwerking met onze partners Onderwijscentrum Brussel en Fédération Wallonie-Bruxelles was een succes. Gedeelde expertise, waardevolle uitwisseling en input en intensief teamwerk gaven het project een extra dimensie.

Tijdens de stuurgroepvergadering van alle internationale NEST-partners in Barcelona in mei deelden we niet alleen succesverhalen, maar tekenden we ook een duidelijke route uit voor aankomend schooljaar: onze deelnemende mentoren opnieuw een jaar lang meenemen in een boeiend coachingstraject op maat en tegelijkertijd tussentijdse onderzoeksresultaten en aanbevelingen verspreiden binnen het brede onderwijsveld opdat op termijn àlle startende leerkrachten uniforme en kwalitatieve aanvangsbegeleiding krijgen om zo duurzaam in hun uitdagende job gecoacht te worden.

Want de impact is nu al tastbaar: data van de Universität Duisburg-Essen, verantwoordelijk voor het evaluatieluik van het project, toont aan dat de mentorvaardigheden van de deelnemende aanvangsbegeleiders aanzienlijk gestegen zijn afgelopen jaar; de meerderheid geeft aan zich duidelijk sterker te voelen in het zelfstandig coachen en begeleiden van startende leerkrachten. Daarnaast voelen de meeste aanvangsbegeleiders zich zelfzekerder in hun mentorrol, wat dan weer resulteert in meer vertrouwen vanuit de starter.

Het NEST-project, waar afgelopen jaar in totaal 1300 startende leerkrachten in vijf verschillende landen al baat bij hadden, heeft zich ondertussen ontpopt als een ware professionele leergemeenschap. Het komende jaar wordt er verder ingezet op het verdiepen van de kaders, individuele coaching en krachtige investering in het engagement van de mentor en het verder opbouwen van vertrouwen met de starters. Want juist die steun en coaching, dat kan het verschil maken tussen een leerkracht die het onderwijs verlaat en een leerkracht die ervoor blijft gaan.

Nieuwsgierig naar meer? Neem een kijkje op de officiële projectpagina.

Vond je dit artikel leuk? Deel het met je netwerk!

Lees ook...

Ontmoet Alumnus Stijn

  In 2021 maakte Stijn de overstap naar het onderwijs en vervoegde de cohorte Meraki die van 2021 tot 2023 het Teach for Belgium-leiderschapstraject doorliep.

Lees meer »

Inschrijven voor onze newsletter

* indicates required
NL
This site is registered on wpml.org as a development site.