De kans om een maatschappelijk verschil te maken

Onderstaand artikel verscheen in Het Laatste Nieuws op donderdag 5 augustus 2021.

Achter de schoolbanken sukkelen met de stelling van Pythagoras: je moet er maar zin in hebben tijdens de zomervakantie. Toch is de Summer Academy in het Stedelijk Lyceum Olympiade op het Kiel onverwijld van start gegaan. Tweehonderd leerlingen van het secundaire onderwijs kunnen tijdens de zomercursus hun leerachterstand bijbenen ter voorbereiding van het volgende schooljaar. Ze zijn echter niet de enige die bijleren: de 17 zomerleraren staan ook pas voor het eerst voor de klas: “Hier krijg ik de kans om een maatschappelijk verschil te maken.”

“Dankzij meester Flitti volg ik graag wiskunde. Hij maakt de les juist leuk.” Aan het woord de twaalfjarige Bilal, die voor zijn vertrek naar Marokko op vraag van zijn ouders nog langs de Summer Academy moest passeren: “Het is op zich gewoon maar een opfrissing van wat we in het eerste middelbaar zagen, maar het is wel interessant om de leerstof te herhalen.” Bilal studeert wetenschappen aan het OLVC in Antwerpen, en krijgt nu twee weken lang met zijn klasgenoten elke voormiddag een portie wiskunde, fysica en Nederlands voorgeschoteld. Dit zijn de ‘knelpuntvakken’ volgens Teach For Belgium, een vzw die sinds 2016 de kloof tussen kansarme en kansrijke leerlingen tracht te dichten.

Terug naar de begeerde meester Flitti en de knelpunten. De 25-jarige Mohammed Flitti is één van de zeventien leraren in spe die na een cursus van slechts twee weken al voor de klas staat. Zijn opleiding is broodnodig, als je weet dat er in Vlaanderen 653 vacatures voor leraar lagere school en 924 voor leraar secundair onderwijs openstaan: “Ik studeerde pas af als handelsingenieur en beleidsinformaticus aan de universiteit”, vertelt de energieke Flitti. “Ik heb gezocht naar een job, maar bij elke sollicitatie miste ik ik iets. Ik realiseerde me dat ik wou bijdragen aan de maatschappij, en dan kwam ik hier terecht. Ik sta versteld hoe goed het me afgaat, zonder les- of werkervaring.”

Klasmanagement

Voor Klaartje Volders, coördinatrice bij Teach For Belgium, zijn leraren zoals Flitti een geschenk uit de hemel: “We zijn complementair aan de bestaande lerarenopleidingen, maar bieden zelf ook een cursus van twee weken aan waar de toekomstige leerkrachten theorie en klasmanagement aangeleerd krijgen. Deze zetten ze dan om in de praktijk tijdens de Summer Academy. We selecteren heel streng, aangezien deze cursus een bijzonder grote uitdaging is. Je start als groentje meteen in de meest uitdagende klassen. Door corona is de leerachterstand sowieso al gestegen, maar in de zomer merken we toch ook dat leerlingen moeite hebben met de Nederlandse taal te onderhouden. Dit zijn kinderen die zich in precaire thuissituaties bevinden. We zoeken dus mensen die een grote impact op een klas hebben.”  De student-leerkrachten krijgen gedurende het hele traject feedback en begeleiding van hun mentors.

Meester Flitti geeft wiskunde: "Hier maak ik echt een maatschappelijk verschil"
Meester Flitti geeft wiskunde: “Hier maak ik echt een maatschappelijk verschil” © GV

Dit ter voorbereiding van the real deal: in september staan ze dan echt voor de klas. “Ze worden dan aangeworven als leerkracht, en krijgen twee jaar lang verdere training en ondersteuning. Meestal doen ze dit  in combinatie met een lerarenopleiding. We merken dat er bij de instroom van de kandidaten 20% een extra lerarenopleiding volgt, na twee jaar ligt dit aantal op 85%.” 

Schepen voor Jeugd en Onderwijs Jinnih Beels (Vooruit) volgde zelf eerder ook al een initiatiecursus bij Teach For Belgium, zij het een versnelde: “Het is het mooiste, maar ook een van de moeilijkste beroepen. Zeker in de grootstedelijke context, waar zoveel diversiteit een troef is, maar ook een uitdaging kan zijn. Het leerkrachtentekort is een pertinent probleem dat we niet alleen via het lokaal bestuur opgelost krijgen, dat moet van Vlaanderen komen. Maar we zijn natuurlijk blij dat we met middelen van de Vlaamse regering de zomerscholen kunnen organiseren en voor de meest kwetsbare leerlingen iets kunnen betekenen.”

Het moet ook niet altijd les zijn: in de namiddag verzorgt vzw Piazza dell’Arte een gamma aan artistieke en sociale activiteiten.  Op verschillende locaties zoals De Blikfabriek, Jeugdcentrum Kiel, deSingel en MIKA Middelheim Café onderzoeken jongeren hun creatieve en expressieve mogelijkheden. Volgend jaar plant Teach For Belgium uit te breiden naar een cursus voor leerkrachten lager onderwijs. 

Tijdens de middagpauze vertoeven de zomerstudenten op de speelplaats van het Stedelijk Lyceum Olympiade. In de namiddag nemen ze deel aan activiteiten gepland door vzw Piazza dell’Arte
Tijdens de middagpauze vertoeven de zomerstudenten op de speelplaats van het Stedelijk Lyceum Olympiade. In de namiddag nemen ze deel aan activiteiten gepland door vzw Piazza dell’Arte © GV
Schepen voor Onderwijs Jinnih Beels (Vooruit) voert een gesprek met twaalfjarige Bilal, die in september naar het tweede middelbaar gaat.
Schepen voor Onderwijs Jinnih Beels (Vooruit) voert een gesprek met twaalfjarige Bilal, die in september naar het tweede middelbaar gaat. © Nel Aerts

Vond je dit artikel leuk? Deel het met je netwerk!

Share on facebook
Share on linkedin
Share on whatsapp