To teach or not to teach?

Toen ik zelf de deuren van mijn middelbare school achter me dichtsloeg, wist ik niet goed of ik voor journalist of leerkracht wou gaan. Doorheen mijn studies groeide mijn goesting naar het onderwijs en borg ik mijn journalistieke aspiraties op. Door de lerarenopleiding te volgen, kreeg ik niet enkel oefenkansen tijdens mijn stage maar had ik ook het bewijs van pedagogische bekwaamheid op zak, wat zowel mijn jobkansen op lange termijn als mijn loon ten goede komt.

I’m a teacher!

Ik vind het heel belangrijk om een goede relatie te hebben met mijn leerlingen. Dat wil niet zeggen dat ik de hobby van elke leerling kan opsommen, maar wel dat ik hun sterke punten en struikelblokken ken in de les. Ik stimuleer mijn uitbundige leerlingen op verschillende manieren om meer gefocust te werk te gaan en ik daag mijn introverte leerlingen uit om hun plaats in de schijnwerpers te claimen. Iemand die sterk is in rekenvaardigheden, krijgt een uitdaging voorgeschoteld zodat ik andere leerlingen kan bijstaan. Zo hoeft niemand zich te vervelen. Dat alles lukt alleen op basis van wederzijds respect. Wanneer dat snor zit, worden mogelijkheden vanzelf gecreëerd.

Teach for Belgium

Ik ging op zoek naar een breder maatschappelijk kader dan ik gewoon was. Uiteraard is kennisoverdracht het ultieme doel van onderwijs, maar het was mij enerzijds onduidelijk hoe ik dat kon overbrengen in een context waar niet elke leerling aan ‘de norm’ voldoet die werd voorgeschoteld in handboeken. Anderzijds wou ik dieper graven dan die pure kennisoverdracht.

Antwerpen dag 1 (157) 

Het programma van Teach for Belgium

Het breder maatschappelijk kader was voor mij een zeer belangrijke reden om deel te nemen aan het programma. Het is moeilijk om je voor te bereiden op de schoolse realiteit in België. Maar elke startende leerkracht moet door deze beginfase met het objectief om je leerlingen zoveel mogelijk bij te brengen. Met de tools en coaching die Teach for Belgium aanbiedt, ben ik er van overtuigd dat je als beginnend leerkracht op een brede basis kan terugvallen. Dat helpt niet alleen om de lessen zinvoller in te vullen, maar ook om die pittige eerste jaren door te komen als groentje. Zo komt mijn coach minstens elke maand mijn les observeren en krijg ik onmiddellijk feedback. Het is een mogelijkheid om te groeien als leerkracht en jezelf continu te verbeteren. De trainingsweekends zijn enorm verrijkend en elke keer opnieuw kom ik buiten met een hele rugzak vol concrete ideeën, waarmee ik niet kan wachten om ze toe te passen in mijn lessen.

Bij Teach for Belgium heb ik geleerd dat het ontzettend belangrijk is om waar nodig jezelf en je lesmethodes in vraag te stellen en tegelijkertijd sterker in mijn schoenen te staan.

Ik sta nu sterker in mijn schoenen en weet dat het bij iedereen wel eens fout loopt. Binnen Teach for Belgium wordt daar ook heel open over gepraat terwijl dat in sommige leraarskamers taboe is. Hierdoor kan ik makkelijker op een andere methode of onderwerp over stappen wanneer ik toch even in de fout ben gegaan of de situatie erom vraagt. Door de vele trainingen en modules binnen Teach for Belgium beschik ik over die brede basiskennis die dat mogelijk maakt.

Op een dag hoop ik, in lijn met de visie van Teach for Belgium, dat de kloof wordt gedicht tussen leerlingen op verschillende plaatsen binnen het sociaal-economische spectrum. Daarnaast hoop ik ook dat de negatieve connotatie die nog vaak aan BSO-richtingen kleeft, verdwijnt. Ik geef zelf les in het BSO en mijn geniale en gulle leerlingen die ik daar leerde kennen, hebben zoveel te bieden!

Hanne studeerde af met een pedagogisch bekwaamheidsattest en startte na haar eerste lesjaar aan het programma van Teach for Belgium. Ze geeft nog steeds les op dezelfde school waar ze startte na haar opleiding.

Vond je dit artikel leuk? Deel het met je netwerk!

Lees ook...

Ontmoet Alumnus Stijn

  In 2021 maakte Stijn de overstap naar het onderwijs en vervoegde de cohorte Meraki die van 2021 tot 2023 het Teach for Belgium-leiderschapstraject doorliep.

Lees meer »

Inschrijven voor onze newsletter

* indicates required
NL
This site is registered on wpml.org as a development site.