Een master Wiskunde, wat nu?

Het onderwijs was misschien niet mijn eerste keuze, maar ik heb nog geen moment spijt gehad van mijn keuze voor Teach for Belgium. Na het behalen van mijn master Wiskunde aan de universiteit van Antwerpen in 2016 werkte ik als softwareontwikkelaar. Mijn plannen veranderden toen ik Teach for Belgium leerde kennen. In september 2017 startte ik in het Leiderschapsontwikkelingsprogramma van Teach for Belgium en ik behaalde terwijl ook mijn lerarendiploma.

De keuze voor Teach for Belgium was snel gemaakt. Zowel de inzet op het ontwikkelen van mijn soft skills als de persoonlijke en concrete begeleiding bij het lesgeven zijn enkele van de mooie diensten die Teach for Belgium te bieden heeft. Al bij mijn eerste bezoek aan de website en gesprekken met de recruiters was ik aangenaam verrast door de ambitie die Teach for Belgium aan de dag legt. Zowel voor zichzelf als voor de leerkrachten die deelnemen aan het programma durft Teach for Belgium veeleisend te zijn en ambitieuze doelen te zetten.

Boost je vaardigheden

Het “leerkracht-zijn” is voor mij de voldoening die je krijgt wanneer je iemand iets bijleert en een belangrijke bijdrage levert aan de samenleving en aan de groei van leerlingen. De coaching van Teach for Belgium heeft ervoor gezorgd dat ik de sociale vaardigheden die bij het lerarenberoep horen, enorm heb kunnen ontwikkelen. Dankzij het leerproces van Teach for Belgium heb ik in korte tijd geleerd om een constructieve werkrelatie op te bouwen met leerlingen en collega’s, doelgericht te communiceren en meningsverschillen niet uit de weg te gaan maar te benoemen en naar een manier te zoeken om er mee om te gaan.

Twee jaar leerkracht zijn in een grootstedelijke context heeft me, meer dan mijn studie of andere jobs, gevormd als persoon.

Ik ben nu geen leerkracht meer, maar ik heb het onderwijs ook niet losgelaten. Momenteel werk ik als data-analist/beleidsmedewerker bij AHOVOKS, één van de agentschappen van het Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming.  Ik ben als Alumni van het programma nog steeds betrokken bij Teach for Belgium. Mijn droom is om een onderwijssysteem te zien waarbij wordt ingezet op zelfkennis. Ik denk dat er nu enorme hoeveelheden talent verloren gaan omdat jongeren (en volwassenen) door omstandigheden nooit de vaardigheden hebben kunnen ontwikkelen die aansluiten bij hun talenten. Daarom moeten we ons blijven inzetten voor meer gelijke kansen!

Artikel door Lotte Lenaerts. 

Vond je dit artikel leuk? Deel het met je netwerk!

Lees ook...

Ontmoet Alumnus Stijn

  In 2021 maakte Stijn de overstap naar het onderwijs en vervoegde de cohorte Meraki die van 2021 tot 2023 het Teach for Belgium-leiderschapstraject doorliep.

Lees meer »

Inschrijven voor onze newsletter

* indicates required
NL
This site is registered on wpml.org as a development site.