Ubuntus, Cocoparts, Phoenixen, Colibro’s,… Nee, je bent niet in een exotische dierentuin beland, maar wel degelijk bij Teach for Belgium. Wij zijn verzot op afkortingen en rare namen, maar nog meer op de mensen die er achter zitten. In dit artikel zoomen we in op de Cocoparts, een belangrijk deel van onze organisatie.

16 Enthousiastelingen

De Cocoparts vertegenwoordigen de deelnemers van het programma en vormen zo de brug tussen het Teach for Belgium team en de startende leerkrachten. De Cocoparts, dat zijn 16 deelnemers, waarvan acht “actieve” en acht “back-ups”. Wanneer een “actieve” Cocopart bijvoorbeeld een vergadering niet kan bijwonen, kan die rekenen op een “back-up” Cocopart. In de praktijk vallen die lijnen wat weg en is iedereen een trotse vertegenwoordiger van zijn of haar cohorte. De leden van de Cocoparts worden verkozen door de twee cohortes van dat schooljaar. “Idealiter een representatie van zowel Franstalig als Nederlandstalig, man, vrouw, welke vakken ze geven, waar ze lesgeven, etc.” (Hélène).

Missie van Teach for Belgium uitdragen

Voor dit artikel vroegen we aan enkele leden wat hen motiveerde om deel uit te maken van de Cocoparts. “Omdat ik Teach for Belgium zo’n warme en geweldige organisatie vind, wou ik hen graag via deze weg helpen” (Thibault). “Ik vond het een goede manier om de mening van iedereen in de groep te krijgen en samen met Teach for Belgium naar oplossingen te zoeken” (Michel). “Na de Summer Academy en zomertraining word je zo hecht als groep en ik wou daarom mijn cohorte echt vertegenwoordigen” (Hélène). “Ik heb mij kandidaat gesteld om de originele missie van Teach for Belgium uit te dragen en mensen mee te nemen die in datzelfde gedachtegoed in de organisatie gestapt zijn” (Ben).Olisa tenslotte vindt het stiekem ook een goed excuus om in contact te blijven met iedereen.

“Cocoparts take the floor”

Maar wat doen de Cocoparts nu concreet? De hoofdactiviteit bestaat uit het verzamelen van ideeën, opmerkingen en bezorgdheden van hun mede cohorteleden die ze vervolgens met het Teach for Belgium team bespreken. Verder helpen ze ook de communicatie vanuit Teach for Belgium naar de cohortes uitdragen. “We hebben bijvoorbeeld een whatsappgroep met de cohorte waar ik hen soms trigger van kom, vul die formulieren eens in” (Hélène). Tot slot staan ze in voor activiteiten waaronder “Cocoparts take the floor”, een leuke en leerrijke activiteit die tijdens de trainingsweekends georganiseerd wordt. Nalezen van artikels, events helpen organiseren, een liedje schrijven of een quiz organiseren, zijn nog andere dingen waar de Cocoparts zich mee bezighouden. “Echt een gevoel van samenhorigheid behouden” (Olisa).

Weinig pluimen op zijn vleugeltjes

Dit schooljaar is het voor de Cocoparts meer dan ooit een uitdaging om die samenhorigheid levendig te houden. “Het is moeilijk met corona om iedereen geëngageerd te houden zonder dat je iets kan organiseren. Het kan wel online, maar iedereen is dat ook wat beu. Teach doet er wel alles aan om het te doen” (Hélène). Om te bewijzen dat ze ondanks de stevige uitdaging toch sterker zijn geworden, gaf de cohorte van 2020 zich de naam Phoenix. “Op zijn vleugeltjes staan wel nog te weinig pluimen”, aldus Ben. “Ik voel persoonlijk dat het werk, vanuit de ideologie en de missie waarom ik er ben ingestapt, nog verre van klaar is voor mij”. Ben gelooft dat het onderwijs de basis is van de samenleving en dat het onderwijs van vandaag “complètement à côté de la plaque” is. Hij wil niet enkel het lerarentekort opvullen, maar echt vechten voor de ongelijkheden in het Belgische onderwijssysteem.

Vond je dit artikel leuk? Deel het met je netwerk!

Lees ook...

Ontmoet Alumnus Stijn

  In 2021 maakte Stijn de overstap naar het onderwijs en vervoegde de cohorte Meraki die van 2021 tot 2023 het Teach for Belgium-leiderschapstraject doorliep.

Lees meer »

Inschrijven voor onze newsletter

* indicates required
NL
This site is registered on wpml.org as a development site.