Bravo voor de leerlingen (en voor de ouders)!

Beste leerlingen,

In deze periode van quarantaine is er niets minder zeker dan leerlingen te hebben die zelfdiscipline hebben of verantwoordelijk zijn voor hun eigen leren. We zien veel video’s van ouders die radeloos zijn over de hoeveelheid huiswerk en lessen, die zeggen dat zij het zijn die uiteindelijk alles doen. Dus om te beginnen bedank ik deze toegewijde ouders allereerst voor het succes van hun kinderen, maar zeker ook voor hun video’s, die me meer dan eens aan het lachen maakten en me deden realiseren dat ik mijn visie over huiswerk zeker moet aanpassen!

Voor veel tienerstudenten staat deze periode niet synoniem met buitenspelen, barbecues, videogames en het maken van hutten in bomen. Integendeel, zij moeten voor het huishouden zorgen, niet alleen hun huiswerk maken, maar ook voor dat van hun kleine broertjes en zusjes omdat de ouders de taal van de school niet spreken of ze moeten nog voor de zieken zorgen in hun familie. Deze keer wordt hen gevraagd om de verschillende petten van ouders, leerkracht, verpleegkundige, begeleider en animator op te zetten.

Daarom wilde ik met dit korte bericht jullie studenten feliciteren met je moed, je geduld en je volwassenheid. Je verrast me! Ik heb je bij aanvang van de lockdown mijn telefoonnummer gegeven voor mogelijke problemen, tegen het advies in van vele collega’s die vonden dat dit een schending van de privacy was en van mening waren dat de studenten dit recht zouden misbruiken. Ik ontving echter alleen berichten over huiswerk of begripsvragen. Je toont voorbeeldig respect (veel meer dan in de klas, ik zou waarschijnlijk ook moeten nadenken over het virtualiseren van mijn lessen in de klas). Je hebt ook geduld met onze magere computervaardigheden. Hoeveel e-mails heb ik niet ontvangen waarin staat dat iets in mijn online vragenlijst niet werkte. Ik ben zelfs begonnen met het maken van YouTube-video’s … dus ik ben officieel een Youtuber (ik hoop dat jullie deze video’s nooit uitzenden, ze missen echt professionaliteit!). Deze twee paasweken kwamen daarom op het juiste moment om alles wat ons ter beschikking staat voor “LiveTeaching” verder te verkennen. Ik hoop dat mijn video’s en online werk nu meerwaardig zullen zijn. Dus bedankt voor jullie geduld en verwennerij.

Ik ben echt trots op jullie!

Ik weet zeker dat veel leerkrachten zich bij mij voegen om jullie te feliciteren, jullie aan te moedigen om het beste van jezelf te geven. Deze periode stelt ons allemaal op de proef en ons best doen is al niet slecht! Veel moed! Zorg goed voor jezelf en jullie dierbaren.

#STAYHOME

Margaux Caeymaex, lerares in het l’Instituut Anneessens-Funck

 

Vond je dit artikel leuk? Deel het met je netwerk!

Lees ook...

Ontmoet Alumnus Stijn

  In 2021 maakte Stijn de overstap naar het onderwijs en vervoegde de cohorte Meraki die van 2021 tot 2023 het Teach for Belgium-leiderschapstraject doorliep.

Lees meer »

Inschrijven voor onze newsletter

* indicates required
NL
This site is registered on wpml.org as a development site.