5 tips voor minder gebabbel in de klas

Daar sta je dan, vooraan aan het bord, terwijl je met man en macht de klas probeert het stil te krijgen, zonder al te veel succes. Zodra je je omdraait kletsen de leerlingen erop los en langer dan een paar minuten krijg je hun aandacht niet. Je verheft je stem, maakt een nota in hun agenda, dreigt met straf, … Elke dag hetzelfde liedje, en je wordt het langzaam beu, maar wat doe je eraan?

Straf uitdelen is één van onze eerste reflexen wanneer de klas rumoerig is, en soms is dat ook nodig. Toch bestaan er, voordat je écht tot straffen over moet gaan, een aantal kleine, constructieve strategieën die dit storend gedrag in de klas aanzienlijk kunnen verminderen.

  • Snel ingrijpen

Probeer in eerste instantie een ware babbelradar te ontwikkelen. Licht gefluister kan snel omslaan in storend achtergrondlawaai, dus wacht niet te lang met ingrijpen. Dankzij jouw radar kan je snel detecteren welke leerlingen babbelen in plaats van opletten, zodat je dit in de kiem kunt smoren voordat het zwaar storende proporties aanneemt.  

“Toen ik begon met lesgeven had ik twee leerlingen achterin de klas die continu babbelden tijdens mijn instructie. Vaak zei ik dan tegen mezelf “jammer dan, het merendeel van de klas is wel mee, dat is het belangrijkste”. Dat liep altijd op dezelfde manier af: steeds meer leerlingen begonnen te kletsen en zo moest ik op een bepaald moment de hele klas berispen. Ondertussen weet ik dat gebabbel altijd oncontroleerbaar escaleert et dus grijp ik nu direct in, met veel meer rust tijdens de les tot gevolg. Door gefluister of gebabbel systematisch in de kiem te smoren geef ik de rest van de klas een belangrijk signaal. Hierdoor neemt de babbelfrequentie in de loop van het jaar drastisch af.” – Harold, leerkracht wiskunde en wetenschappen

  • Variëren in ritme en werkvormen

Denk eens terug aan de tijd toen je zelf leerling was. Urenlang op een stoel zitten en naar iemand anders luisteren vond jij ook niet fijn. Waarom zou jij dan van jouw leerlingen verwachten dat zij wel 50 minuten lang braaf hun mond houden?

Vraag jezelf dus eerst af of de leerlingen over de lesinhoud praten of dat ze het over iets compleet anders hebben. Een leerling die met zijn buur over het weer kletst is inactief en neemt geen leerstof op. Een interessante, gevarieerde les waar ruimte is voor interactie zal hun aandacht echter wél vasthouden. Deel je les in stukjes op, speel met het ritme van de werkvormen en wissel af in de activiteiten om de leerstof te verwerken. De leerlingen krijgen zo niet alleen weinig kans zich met iets anders bezig te houden, ze worden ook nog eens continu actief gestimuleerd en zullen de interactieve momenten waar ze mogen praten des te meer waarderen.

 

“De leerlingen weten dat mijn lessen bestaan uit meerdere werkvormen en dat er een moment is voor alles: een moment om te babbelen, om te schrijven, om uit te wisselen met de buur, om te lezen, en om te bewegen. De tijd vliegt en de leerlingen nemen de leerstof heel actief op.” Marielle, leerkracht Nederlands

  • Van plaats laten wisselen

Speel met de opstelling van je klas! Aarzel niet om je leerlingen een vaste plaats te geven in functie van hun karakter, zo kan je babbelaars van elkaar scheiden voordat ze in actie komen. Als je je leerlingen liever zelf hun plaats laat kiezen kan het handig zijn om altijd één bank bij jou in de buurt vrij te houden, voor die ene hardnekkige kletskous.

 

“Tijdens mijn eerste jaar als leerkracht had ik een vijfdejaar boekhouding en zij waren de rumoerigste klas die ik ooit had gehad. Eén leerling wist echt van geen ophouden en zelfs al zette ik hem apart, altijd vond hij manieren om toch met zijn buren in gesprek te gaan. Bij een grote klasgroep en weinig ruimte in het lokaal zitten de leerlingen gewoon dicht op elkaar en als ze het allemaal goed met elkaar kunnen vinden blijft gebabbel niet uit. Je moet dan echt inventief zijn. Ik ben dus achterin de klas gaan zitten, naast de grootste babbelaar. Hij voelde zich helemaal niet op zijn gemak, kletsen was geen optie meer en ook de andere leerlingen waren even van hun à propos. Omdat ik achterin zat stuurde ik juist meer leerlingen naar voren naar het bord en dat was eigenlijk een geniale zet. Uiteindelijk was de les superleuk en productief”’ Amélie, leerkracht wetenschappen

 

  • Rondgaan in de klas

Heb je je leerlingen net een oefening gegeven die ze in stilte moeten uitwerken? Blijf dan niet achter je bureau zitten, maar ga rond in de klas! Wanneer je circuleert en af en toe achter de leerlingen gaat staan, verlaag je direct het babbelrisico.

 

“Voor mijn verjaardag kreeg ik dit jaar een Fitbit, zo’n horloge dat het aantal stappen dat je op een dag zet telt. Mijn doel was 10.000 per dag. Sindsdien verplaats ik mij veel meer in de klas, en wat viel me op? De leerlingen babbelen minder, het ritme van mijn lessen is veranderd en er wordt veel minder gespiekt tijdens toetsen!” – Margaux, leerkracht Frans

 

 

  • Wachten tot het volledig stil is

Voordat je ook maar begint aan je instructie, vraag je dan om volledige aandacht en stilte? ‘Ja natuurlijk’, hoor ik je denken. Je vraagt er waarschijnlijk om, maar wacht je ook echt totdat het volledig stil is voordat je aan de les begint? Als je toch nog gebabbel hoort, stop dan met praten en wacht totdat je opnieuw de volledige aandacht hebt. Probeer vooral niet boven het lawaai uit te komen en herhaal je instructies niet, anders geef de de grootste kletskous in de derde rij juist het teken dat het niet uitmaakt of hij nu oplet of niet, mevrouw zal het toch nog wel eens herhalen. Je stembanden zullen je er dankbaar voor zijn. 

 

“Bij instructie blijf ik meestal voor het bord staan en wacht ik totdat het volledig stil is in de klas. Pas dan begin ik aan mijn uitleg en ik aarzel ook niet om midden in een zin te stoppen om de aandacht van babbelaars te trekken. Ik bedank de leerlingen die wél luisteren en wacht tot alle ogen op mij gericht zijn voordat ik verderga.  Met de meest hardnekkige praters maak ik direct oogcontact zodat zij zich voor de rest van de les rustig houden.”Janne, leerkracht lager onderwijs

 

Inschrijven voor onze newsletter

* indicates required
NL